مقاله

انواع سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق

شناخت انواع سایز کابل برق و تشخیص اندازه سطح مقطع آن‌ها به ما کمک می‌کند تا هر کابل را به درستی در جایگاه مناسب خود استفاده کنیم. اساسی‌ترین دلیل اهمیت تشخیص سایز کابل برق تطبیق میزان جریان مورد نیاز و جریان مجازی است که می‌تواند از یک کابل عبور کند. به این ترتیب هم از اتلاف انرژی و هم آسیب دیدن وسایل و تجهیزات برقی جلوگیری می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی سایزهای مختلف انواع کابل برق می‌پردازیم. در نهایت برای تهیه انواع کابل برق با اندازه‌های متفاوت می‌توانید در پردیس کابل گستر، نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا اقدام به خرید کنید.

انواع سایز کابل برق

انواع کابل برقهمانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، کابل‌های برق دارای اندازه‌های متفاوتی هستند و این اندازه‌ها با اعداد مختلف مشخص می‌شود. تعداد سیم‌های هادی، نول و سطح مقطع کابل، فاکتورهایی هستند که در تعیین اندازه آن موثر هستند.

به صورت کلی استاندارد نمایش اندازه کابل برق به صورت X*Y است که X نشان دهنده تعداد رشته‌های هادی بوده و Y نشان دهنده سطح مقطع کابل است. در کابل‌هایی که تعداد رشته‌های گوناگونی داشته و سایزشان از 16 بیشتر است، عدد دیگری که نشان دهنده یک هادی برای نول می‌باشد، در کنار این اعداد قرار می‌گیرد.

برای مثال، 4*2 بیانگر کابلی است که از 2 رشته هادی به سطح مقطع 4 تشکیل شده است. اعداد 3*70+150 نیز بیان کننده کابلی است که از 3 هادی با سطح مقطع 70 میلی‌متر و یک هادی با سطح مقطع 150 میلی‌متری برای نول تشکیل شده است.

در ادامه انواع سایز کابل‌ برق را معرفی می‌کنیم:

کابل برق 14*2

کابل بر 14*2 در مدارهایی با جریان کمتر از 15 آمپر کاربرد دارد و در نصب کلید برق، لامپ، پریز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل 3*14

این کابل نیز در مدارهایی با جریان کمتر از 15 آمپر کاربرد داشته و عموما در کلیدهای برق سه پل، پنکه‌های سقفی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل 3*12 و 2*12

از کابل 2*12 در مدارهایی با جریان 20 آمپر یا کمتر و در کوره‌ها، بخاری‌ها و تهویه‌های هوا، فریز، ماشین ظرفشویی و برخی لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود. کابل‌هایی با سایز 3*12 نیز تقریبا به کابل‌های 2*12 شبیه بوده و در وسایلی مانند بخاری که نیاز به جریان برق زیادی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل 3*10 و 3*8

در مدارهای الکتریکی با جریان بیش از 30 آمپر، از کابل‌های 3*10 و 3*8 استفاده می‌شود. خشک‌کن‌ برقی از موارد استفاده این کابل‌ها می‌باشد.

سایز کابل برق خانگی

در سیم کشی ساختمان‌، مطابق با سطح مقطع هادی از کابل‌های متفاوتی استفاده می‌شود:

• سیم با سطح مقطع ۵.۱ میلی متر: لامپ و لوستر، هالوژن، کولرآبی و سیستم روشنایی ساختمان
• سیم با سطح مقطع ۵.۲ میلی متر: پریزهای برق
• سیم با سطح مقطع ۴ میلی متر: سیم کشی اصلی برق و کولر گازی
• سیم های ۴ رشته ای: سیم کشی تلفن
• سیم های ۸ رشته ای: سیم کشی آیفون

سایز کابل برق برای مدارهای روشنایی

در مدارهای روشنایی داخلی با توجه به تعداد چراغ‌های روشن در مدار، معمولا از کابل‌هایی با اندازه 1 یا 1.5 میلی‌متر استفاده می‌شود. اگر تعداد چراغ‌ها در مدار کم بوده یا طول کابل زیاد باشد، بهتر است به منظور کنترل افت ولتاژ از کابل 1.5 میلی‌متری استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.