مقاله

ترمینال های فشاری یا push in چه هستند؟

ترمینال های فشاری

موقع سیم‌بندی و کابل‌کشی تجهیزات الکتریکی تابلوهای برق، زمان کمتر و بی‌نیازی از ابزارهای متعدد، یکی از اولویت‌های شرکت‌ها می‌باشد. ترمینال ها به عنوان متصل‌کننده سیم‌های قدرت و فرمان تابلو به کار می‌روند. در اغلب موارد، برای اتصال بین سیم فرمان و امپر پایین از ترمینال فشاری یا push in استفاده می‌شود. این نوع ترمینال‌ها برای اینکه امکان اتصال سریع‌تر را داشته باشند، گیره و فنر داخلی دارند. یکی از وظایفی که در یک پروژه تعریف شده است که بسیار جزئی ولی حائز اهمیت فراوانی است، همین اتصال سیم‌ها می‌باشد. شاید در ظاهر کار کوچک و کم اهمیتی باشد و به اصطلاح به چشم بقیه نیاید اما یک قطعی سیم می‌تواند کل پروژه را بی‌اثر کند.

معیارهای انتخاب ترمینال فشاری

ترمینال‌ها به لحاظ شیوه نصب به 3 دسته فشاری (push in)، پیچی (screw) و فنری (spring cage) تقسیم می‌شوند. در این دوره، استفاده از ترمینال‌ها ضرورت دارد و برای انتخاب ترمینال‌ها باید به مواردی توجه داشت از قبیل:

ابعاد سیم‌هایی که پشتیبانی می‌کند

جنس بدنه ترمینال

تعداد اتصالات آن

نوع استاندارد ترمینال

مقدار ولتاژ و جریان قابل تحمل

ترمینال های فشاری

ترمینال های برقی

برای اتصال سیم‌ها در ساختمان هم همانند تابلوهای برق نیاز به قطعه‌ای داریم که هم استحکام کافی را داشته باشد و هم به خوبی جریان برق را از خودش عبور دهد. در این اتصالات, رعایت نکات ایمنی لازم است تا خطری جدی به وجود نیاید و موجب آتش‌سوزی نگردد. با کانکتورها می‌توان از این خطرات پیشگیری کرد که با توجه به نیاز خود می‌توان از اشکال و جنس‌های متفاوت آن‌ها استفاده کرد. زمان‌هایی لازم است که دو سیم را به هم وصل کرد و گاهی هم انشعاب نیاز است. برای برقرار کردن جریان برق بین تعدادی سیم (البته با رعایت نکات ایمنی) می‌توان از ترمینال کمک گرفت. استفاده از چسب نواری برای متصل کردن سیم‌ها بسیار رایج است که کاری بس خطرناک می‌باشد و دلیلی بر ایجاد آتش‌سوزی است. برای اتصال بین تعدادی سیم، تجهیزات خاصی مورد نیاز است که استاندارد باشند، برق را به خوبی منتقل کنند و استحکام نسبتا بالایی هم داشته باشند تا سریع مستهلک نشوند.

مزیت‌های استفاده از ترمینال یا کانکتور برق

  • متصل کردن سیم‌ها به صورت استاندارد

زمانی که سیم‌ها به صورت استاندارد با ترمینال به هم وصل می‌شوند، جریان برق بالاتر و حرارت بالاتری را نیز تحمل می‌کنند.

  • رفع عیوب سیم‌کشی‌ها

محل اتصال سیم‌ها با استفاده از ترمینال به سادگی باز و بسته می‎شوند و بدین صورت نقص و مشکلات آن‌ها راحت‌تر رفع می‌شود.

  • اتصال دائم یا موقت تعدادی سیم

با کانکتورها به راحتی می‌توان سیم‌ها را به صورت دائمی به هم وصل کرد و در صورت لزوم جدا هم می‌شوند.

  • انشعاب‌گیری از تابلوهای برق

استفاده از ترمینال در تابلوهای برق، باعث دسترسی و عیب‌یابی راحت در آن‌ها شده است.

  • افزایش طول سیم

برای افزایش طول یک سیم بهتر است از کانکتور یا ترمینال استفاده شود که از این طریق کاهش فشار ولتاژ هم نخواهیم داشت و خطر آتش‌سوزی نیز پایین می‌آید.

کلام پایانی

به کار بردن ترمینال در نهایت برای مصرف‌کننده منفعت زیادی دارد و احتمال بروز هرگونه حادثه‌ای را کاهش می‌دهد. لذا استفاده از کانکتورها باعث بالاتر رفتن سطح ایمنی در تجهیزات الکتریکی می‌شود.

پردیس کابل گستر نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا با رعایت استانداردها باکیفیت‌ترین نوع سیم و کابل را به هم‌میهنان عزیز ارائه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.