مقاله

قوس الکتریکی یا آرک فلش چیست؟برای ایمنی در برق کشی از قوس الکتریکی چه کنیم؟

قوس الکتریکی یا آرک فلش چیست

قوس الکتریکی یا آرک فلش انفجار یا تخلیه الکتریکی است که در هنگام اتصال دو الکترود با سطح پتانسیل مختلف روی می‌دهد. ممکن است یک سیم با سیم زمینی تماس گیرد، در این صورت دمای منبع چشمک زن به 20000 درجه سانتی‌گراد ممکن است برسد؛ که این دما چهار برابر سطح خورشید است.

آسیب جبران ناپذیری از این حادثه به علت حرارت شدید، شوک الکتریکی، تابش اشعه فرابنفش و مادون قرمز و پرتاب اشیا به‌وجود خواهد آمد. حرارت به وجود آمده از این حادثه به قدری زیاد است که پوست بدن را از بین می‌برد و حتی ممکن است موجب مرگ شود.‌

مدت زمان حادثه و گرمای آزاد شده در آن به میزان آسیب‌های وارده وابسته است. در این بین لباس‌های حفاظتی و تجهیزات می‌تواند از شدت آسیب‌ها بکاهد. این آسیب‌ها معمولا در ناحیه سر و گردن و دست‌ها بیشترین سوختگی‌ها را به‌وجو می‌آورد.

حادثه آرک فلش

در شرایط قوس الکتریکی رعایت موارد زیر الزامی است:

  • مطالعه نقشه‌های برق‌کشی و جزیئات آن
  • بررسی تاسیسات حفاظتی
  • شناسایی مکان‌های مستعد جرقه
  • بررسی و محافظت مقدار محافظت گرمایی

بعد از بررسی این موارد توجه به نواحی مشخص شده، مهم و قابل توجه است. باید نواحی که می‌توان در آن‌ها فعالیت کرد و نواحی که ورود به آن‌ها ممنون است را درنظر گرفت.

محدوده‌های آرک فلش

محدوده آرک فلش

منطقه ایمن : درصورت بروز حادثه قوس الکتریکی، اگر افراد در این محدوده حضور داشته‌باشند، آسیب نخواهند دید. برای رفت و آمد در این مرز نیاز به استفاده از تجهیزات و لباس محافظ نیست.

منطقه با ریسک متوسط : درصورت بروز حادثه قوس الکتریکی، افراد که در این محدوده باشند دچار برق‌گرفتگی و آسیب خواهند شد. اگر افراد به خطرات احتمالی این محدوده آگاه باشند اجازه ورود به این محدووده را دارند.

منطقه با ریسک بالا : درصورت بروز اتصالات و حوادث به وجو آمده، اشیا پرتاب خواهند شد و افراد دچار برق‌گفتگی می‌شوند. تنها افرادی که دارای مجاز عبور از این منطقه هستند با تجهیزات و لباس‌های مخصوص اجازه ورود به این منطقه را دارند.

منطقه ممنوع : در این محدوده احتمال بروز قوس الکتریکی ، در صورت برخورد اشخاص با وسایل برقی وجود دارد. تنها افرادی که آموزش تخصصی وسایل این منطقه را دیده‌اند با لباس‌های مخصوص و تجهیزات اجازه ورود به این مناطق را دارند.

درپایان

پردیس کابل گستر نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا  با فروش انواع سیم و کابل وظیفه خود می‌داند، اطلاعات لازم را دراختیار هم‌وطنان عزیز قرار دهد. زیرا آگاهی بخشی در این زمینه برای استفاده از سیم و کابل، بروز حوادث و آسیب‌های احتمالی از آن را کاهش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.