مقاله

مشکلات برقی در خانه

مشکلات فنی برق در خانه

قبل از این که ساختمان را بنا کنند، نقشه سیم‌کشی آن مشخص می‌شود و همین نشان‌دهنده‌ی اهمیت این موضوع است. وقتی صحبت از برق خانگی می‌شود، امنیت افراد در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد. چراغ‌های چشمک‌زن، صورت‌حساب‌های زیاد و وسایل برقی آسیب‌دیده، می‌توانند مشکلات برق در مدار خانه شما را نشان دهند. پس زمان آن رسیده است که به فکر این مشکلات برقی در خانه خودتان باشید و چاره‌ای بیندیشید.

انواع مشکلات برقی خانه

با هم نگاهی به مشکلات محتمل برق بیندازیم که اتفاق افتادنشان دور از واقعیت نیست.

انواع مشکلات برقی در خانه

اتصالی برق

اتصالی برق در اثر برخورد رعد و برق و آسیب دیدن خطوط برق، استفاده از لوازم خانگی معیوب و سیم‌کشی اشتباه منزل ایجاد می‌شود. این اتصالی در میکرو ثانیه‌ای رخ می‌دهد. افزایش تعداد بارهایی که این اتفاق میفتد به تمام وسایل الکترونیکی خانه آسیب جدی وارد می‌کند و عمر مفید این وسایل کاهش می‌یابد.

افت و خیز ولتاژ برق

افت و خیز در ولتاژ برق می‌تواند مانند اضافه جهش نوسانی برق به دستگاه‌هایی که به شبکه برق متصل هستند آسیب برساند و برق زیادی به صورت ناگهانی به آن‌ها وارد کند. ممکن است این موضوع به جرقه زدن در سیم منجر شود و آتش‌سوزی ایجاد گردد.

دو فاز شدن برق

برای این که دو فاز شدن آسیبی به وسایل منزل نرساند از ترانس محافظ استفاده می‌شود. دو فاز شدن دو مدل دارد یکی حقیقی و دیگری غیر حقیقی. در دو فاز شدن حقیقی به مصرف‌کننده 380 ولت به جای 220 ولت تک فاز اعمال می‌شود و در این حالت دو سیم فاز داریم. در دو فاز شدن غیر حقیقی ما نول نداریم و تاثیری که فاز بر روی نول قطع‌شده می‌گذارد به ما یک فاز غیر حقیقی ارائه می‌دهد.

اتصال مدار شکن به صورت مکرر

وسایلی که توان مصرفی بالایی دارند (مثل مایکروویو یا جاروبرقی)، زمانی که همزمان با سایر وسایل برقی استفاده شوند می‌توانند اتصال قطع‌کننده‌های مدار را قطع کنند. این قطع‌کننده‌ها برای محافظت از شما و منزلتان طراحی شده‌اند برای این که با خیال راحت از خانه خارج شوید. ببینید زمان بروز مشکل از چه دستگاهی استفاده می‌کردید برای مثال اگر سشوار بود، آن را تنظیم کنید و قدرت پایین آن را به کار ببرید و در صورت استفاده از وسایل با ولتاژ بالا، استفاده از برق را به یک مدار محدود کنید.

بارگیری بیش از حد مدار

یکی از دلایل مهم قطع شدن مکرر قطع‌کننده مدار، بار بیش از حدی است که تابلوهای برق دارند. خیلی از منازل، قدرت برق کافی برای داشتن یک واحد سرگرمی نیستند. می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید اگر شارژرهای خود را زمانی که استفاده نمی‌کنید بکشید و نیازهای الکتریکی خود را در بازه‌های زمانی متفاوت تقسیم کنید تا یک مدار را بیش از حد سنگین نکنید.

به نور چراغ‌ها توجه کنید

اگر برخی از چراغ‌ها در اطراف خانه بیش از حد روشن یا حتی کم نور هستند، دو دلیل برای این موضوع وجود دارد.
اول توان متفاوت چراغ‌ها را باید در نظر بگیرید و دومین دلیل اتصال خنثی اصلی بد می‌باشد. اتصال خنثی اصلی اگر بد باشد باید توسط یک متخصص برطرف شود تا باعث ایجاد مشکل اساسی در خانه نشود.

شوک های الکتریکی

شوک الکتریکی یک تجربه ناخوشایند است حتی اگر نوع خفیف آن باشد. معمولا موقع روشن یا خاموش کردن دستگاه‌ها اتفاق میفتند. مشکل ممکن است از خود دستگاه یا سیم‌کشی باشد و باید دلیل آن را پیدا کرد. بهتر است در این موارد با یک برق‌کار صحبت کنید.

صورت‌حساب برق بالا

هزینه بالای قبض برق شما می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل در سیستم برقی باشد. برای کاهش آن، وسایل با مصرف بالای برق را شناسایی کنید و همینطور مدارهای آسیب‌دیده برق را تعمیر کنید تا هزینه کمتری بپردازید.

اگر مشکلات برق ادامه پیدا کرد، چه باید کرد؟

مشکلات برقی

مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم ممکن است در هر ساختمانی اتفاق بیفتند. امنیت داشتن در خانه مهم‌ترین مسئله است. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، راه‌حل‌هایی وجود دارند که در زیر به چند مورد میپردازیم.

  • دستگاه‌هایی که به صورت دائم به برق متصل هستند را مرتب چک کنید. آن‌ها را از پریز جدا کنید و اگر بعد از قطع آن اتصالی اتفاق نیفتاد یعنی مشکل از این وسایل است و به برق‌کار برای رفع آن مراجعه کنید.
  • اگر میزان برق مجاز مصرفی در سیم و کابل‌ها تعیین نشده باشد، از لامپ‌های 60 وات استفاده کنید. دقت کنید که ظرفیت لامپ متناسب با میزان ظرفیت کابل انتخاب شود.ف
  • وقتی که جریان به صورت مداوم قطع می‌شود باید تمام مدار را مورد بازبینی قرار دهیم تا ریشه فشاری که به مدار وارد می‌شود، پیدا کنیم. استفاده از وسایل برقی که مصرف بالایی دارند را باید طوری تنظیم کنیم که به جریان برق فشار وارد نشود تا حادثه رخ ندهد.

کلام پایانی

وجود هر گونه مشکلات برقی در خانه بسیار خطرناک است پس بهتر است با انواع مشکلات ممکن آشنا شویم. در این مقاله تلاش کردیم تا به بررسی این موارد بپردازیم.

خرید سیم و کابل سیمیا

سیم و کابل‌های سیمیا از مرغوب‌ترین انواع آن در بازار هستند که می‌توانید آن‌ها را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی کابل سیمیا، تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.