مقاله

کابل خشک چیست؟ بررسی انواع و کاربردهای آن

کابل خشک

کابل خشک چیست؟ این اساسی‌ترین سوالی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم و کاربرد و ویژگی‌های آن را مرور می‌کنیم. اگر می‌خواهید قبل از خرید این کابل اطلاعات بیشتری راجع به آن بدانید، تا انتها با ما همراه باشید.

کابل خشک چیست؟

کابل خشک همانطور که از نامش مشخص است، از انعطاف‌پذیری کمی برخوردار بوده و به کابلی گفته می‌شود که به صورت تک رشته‌ای از مفتول‌های مسی ساخته شده است. درواقع رشته‌ها به شکلی یکدست در هم تنیده شده و تشکیل یک رشته واحد را می‌دهند.

از آنجا که کابل‌های خشک به صورت تک رشته تولید می‌شوند، از قدرت رسانایی بالایی برخوردار می‌باشند. انعطاف‌پذیری پایین این کابل‌ها باعث می‌شود تا از آن‌ها در مکان‌هایی مانند ساختمان‌ها یا زیر زمین که پیچ و تاب زیادی در مسیر وجود ندارد استفاده شود. تابلو برق‌ها محل دیگری هستند که می‌توان از کابل خشک در آن استفاده کرد، چرا که در آن‌ها نیز نیازی به وجود کابلی با انعطاف‌پذیری بالا وجود ندارد و از طرفی، قدرت رسانایی بالا کابل یک شرط مهم است.

استفاهده از کابل خشک در محیط‌های مرطوب و خشک امکان‌پذیر است. حتما متوجه شباهت این کابل با کابل افشان شده‌اید، اما باید بدانید که این دو تفاوت‌هایی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کابل خشکتفاوت کابل خشک با کابل افشان

کابل خشک تفاوت‌هایی با کبل افشان دارد که یکی از بارزترین آن‌ها انعطاف‌پذیری است. انعطاف‌پذیری کابل‌های افشان از کابل‌های خشک بیشتر بوده و برخلاف کابل خشک، از بیش از یک جفت تک رشته ساخته شده است. این انعطاف‌پذیری بیشتر باعث افزایش مقاومت کابل افشان در برابر خوردگی شده است. از طرفی تک رشته بودن کابل خشک احتمال اتصالی در آن را نسبت به کابل افشان کمتر می‌کند.

از آنجا که در کابل خشک سیم‌های زیادی به هم تنیده شده‌اند، مقاومت اهمی کابل خشک از مقاومت اهمی کابل افشان بیشتر است. همچنین قیمت کابل‌های خشک نسبت به کابل افشان کمتر بوده و مقرون به صرفه‌تر هستند.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیاانواع کابل خشک

کابل‌های خشک به صورت کلی به دو دسته NYY و NYRY تقسیم می‌شود.

کابل خشک NYY

کابل NYY برای سیم کشی برق بدون حفاظت مکانیکی، هم در فضای خانه و هم بیرون خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این کابل می‌توان در زیر زمین، بتن و آب نیز استفاده کرد.

کابل خشک NYRY

کابل NYRY به منظور تامین برق در شبکه‌های هوایی و فضای داخل و بیرون خانه و سیستم‌های زیرزمینی به کار می‌رود. این کابل خشک از سیم‌های تک هسته‌ای با پوشش آلومینیوم و سیم‌های چند هسته‌ای با پوشش فولادی ساخته می‌شود.

در یک دسته بندی دیگر می‌توان کابل خشک را به انواع زیر تقسیم کرد:
• کابل چند مفتولی مسی
• کابل چند مفتولی الومینیومی
• کابل با سطح مقطع دوار
• کابل مفتولی سبک
• کابل مفتولی زمینی
• کابل سکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.