مقاله

کابل پروفی باس (profibus) چیست و بررسی انواع کابل پروفی باس

پروفی باس چیست

پروفی باس (profibus) یک سیستم پیشرو در زمینه اتوماسیون صنعتی جهان است. شرکت زیمنس به عنوان سازنده‌ی این پروتکل اینچنین ادعایی دارد. این کابل در فرآیندهای اتوماسیون آنالوگ و دیجیتال به کار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم راجع به پروتکل پروفی‌باس توضیحاتی ارائه دهیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پروفی باس به زبان ساده

کلمه profibus از اتصال اول کلمات Process Field Bus تشکیل شده است. این استاندارد ارتباطی پرکاربردترین سیستم میدانی در صنعت تولید و فرآوری می‌باشد. بر اساس تکنولوژی ارتباط RS-485 طراحی شده و می‌توان همه چیز را به پروفی‌باس وصل کرد. وقتی از فیلدباس (field bus) حرف می‌زنیم، همه به فیلد توجه میکنند که همان شبکه کردن عملگرها و سنسورهاست. این روش مورد استقبال زیادی قرار گرفته است چون در صنعت‌های متفاوت، باعث کاهش چشمگیر سیم‌کشی برای اتصالات انواع تجهیزات فیلد به سیستم کنترل شده است. پروفی باس ارتباطی ارزان و تطبیق‌پذیر را برای اتوماسیون صنعتی رقم زده است.

خرید سیم و کابل سیمیا

انواع پروفی باس

انواع پروفی باس

پروفی باس سه دسته‌بندی دارد که از نظر کارایی و قابلیت‌هایی که دارند متفاوت هستند.
Profibus DP
Profibus PA
Profibus FMS
به ترتیب از انواع کابل پروفی باس، نوع DP و بعد PA و در نهایت FMS بیشترین کاربرد را دارند و رواج یافته‌اند.

شبکه Profibus DP

این نوع پروفی‌باس، دیتاهای زیادی را از سنسورها و عملگرهایی که که در نقاط غیر متمرکز نصب شده‌ا‌ند، گردآوری می‌کند. سپس این اطلاعات را توسط یک کابل دو رشته‌ای به اتاق کنترل منتقل می‌کند. در واقع این کابل پروفی باس DP ارتباطی نیم دوطرفه می‌سازد. نیم دوطرفه بودن ارتباط به این معنی است که چند وسیله همزمان به باس وصل هستند، اما در هر لحظه تنها یک ایستگاه می‌تواند فرستنده باشد.
انتقال اطلاعات در این شبکه به صورت دیجیتال انجام می‌شود. به همین خاطر در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها که نویز زیادی دارند به کار می‌رود. زمانی که نویز تاثیر کمتری روی دیتا بگذارد، انتقال دیتا پایدارتر می‌شود. در این مدل کابل پروفی باس حداقل سرعت انتقال دیتا 9.6kb/s و حداکثر آن 12mb/s می‌باشد. طول کابل در بالاترین میزان سرعت، حداکثر 100 متر است و در میزان انتقال داده پایین‌تر می‌تواند تا 1200 متر باشد.
از آنجا که انتقال اطلاعات در شبکه DP تنها از طریق یک کابل واحد صورت می‌گیرد، هرگونه نقصی در آن به وجود بیاید تمام دیتاهای جمع‌آوری شده از دست می‌روند. همین موضوع عیب این مدل کابل پروفیباس می‌باشد.

شبکه Profibus PA

یکی دیگر از مدل‌های کابل پروفی باس که استفاده‌ی آن در صنایع رواج پیدا کرده است، نمونه Profibus PA می‌باشد. PA مخفف Process Automation به معنی اتوماسیون فرآیند است. این نوع در واقع نمونه تکمیل شده کابل DP می‌باشد و فرمت دیتا در آن‌ها همانند است. تجهیزات متصل شده به این شبکه به طور مستقیم از خط ارتباطی data تغذیه می‌شوند و به همین جهت ایمنی بالایی دارند.
حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در شبکه پروفی باس PA در حد 31.25kb/s است و حداکثر طول کابل 1900 متر می‌باشد. تامین نیرو و انتقال دیتا در این نوع پروفی‌باس از طریق یک کابل واحد زوج سیم و همزمان انجام می‌شود در صورتی که در نوع DP از طریق یک کابل واحد مجزا این کار صورت می‌گرفت.

شبکه Profibus FMS

اسم این پروفی باس از خلاصه‌ی Fieldbus Message Specification برگرفته شده است. طریق ارتباط برقرار کردن با باس و نوع جابجایی سیگنال شبیه به DP می‌باشد. از این سو می‌توان به صورت همزمان آن‌ها را در یک شبکه استفاده کرد. پروفیباس FMS رابطه بین کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی و PLCها را ایجاد و برقرار می‌کند و دیتاهای پیچیده بین آن‌ها را ارسال می‌کند. برای فعالیت‌های ارتباطی گسترده با حجم دیتای بالا می‌توان از این مدل پروفی‌باس‌ها استفاده کرد. امروزه از DP بیشتر از FMS کارایی دارد.

تفاوت پروفی باس و پروفی نت (profibus & profinet)

تفاوت بین پروفی باس و پروفی نت

پروفی نت مبتنی بر اترنت استاندارد می‌باشد. پروفیباس و پروفینت در این دوره رهبرهای شبکه‌های اتوماسیون صنعتی هستند. می‌خواهیم با هم به تفاوت پروفی باس و پروفی نت نگاهی بیندازیم.
پروفیباس یک فیلد باس سریال کلاسیک می‌باشد. این نوع شبکه پهنای باند بیشتر و انتقال پیام‌های سریع‌تر و اندازه پیام بزرگتر دارد. پروفی‌باس کابلهایی به رنگ بنفش دارند ولی در شبکه پروفی‌نت از کابل‌های سبز درجه‌بندی شده استفاده می‌شود. نوع اتصالات در شبکه پروفی‌نت، RJ45 است. شبکه پروفی باس تا سرعت 12mb/s، اطلاعات را انتقال می‌دهد و در پروفی‌نت این سرعت 100mb/s می‌باشد و همچنین محدودیتی در تعداد آدرس ندارد. تعداد دستگاه‌هایی که پروفیباس می‌تواند آدرس‌دهی کند، 126 عدد است.
مکانیسم تبادل اطلاعات در پروفیباس و پروفینت متفاوت است. Profinet از مدل ارائه مصرف‌کننده استفاده می‌کند ولی Profibus تعامل بین Master و Slave را به کار می‌برد.

تفاوت مدباس و پروفی باس (profibus & modbus)

 

تفاوت بین پروفی باس و مدباسدو پرتکل متفاوت هستند. مدباس روی اترنت به طور همزمان با چند راهبر می‌تواند فعالیت کند در حالی که پروفی باس نمی‌تواند. پروفی باس به آلمانی و مدباس به انگلیسی صحبت می‌کند. در مدباس پایه ارتباط بر مبنای دو سیم بودن است و انتقال دیتا با فریمی منحصر به فرد شکل می‌گیرد. از مدباس برای برقراری رابطه بین سنسورها و تجهیزات جانبی با PLC استفاده می‌گردد در حالی که پروفیباس را برای انتقال دیتا بین دو PlC یا انتقال دیتاهای حساس و با سرعت بیشتر به کار می‌برند.

خرید کابل پروفی باس سیمیا

کابل پروفی باس سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی کابل سیمیا تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.