مقاله

انواع عایق کابل برق (فشار قوی، فشار ضعیف و …)

انواع عایق کابل برق

کابل‌ها از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عایق کابل است مستقیم روی هادی قرار دارد. انواع عایق کابل برق با توجه به نوع کابل و مکان قرارگیری آن‌ها آن‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. در ادامه این مقاله انواع عایق های کابل برق که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی می‌کنیم. در نهایت می‌توانید انواع سیم و کابل باکیفیت را از پردیس کابل گستر، نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا خریداری کنید.

عایق کابل برق چیست؟

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، کابل برق از اجزای مختلفی تشکیل شده است. ساختار یک کابل برق به صورت زیر است:
1. هادی
2. عایق
3. LAY برای کابل‌های چند هسته
4. غلاف داخلی
5. غلاف فلزی بهم تنیده/محافظ (در صورت نیاز)
6. غلاف بیرونی


هادی یک کابل توسط عایقی نارسانا پوشانده می‌شود. عایق کردن کابل‌ها به دو دلیل ضرورت دارد:

  1. مانع هدایت جریان برق به خارج از کابل و ایجاد ایمنی
  2. محافظت از کابل در برابر ضربات و فشارهای مکانیکی

عایق استاندارد باید ضمن داشتن ضخامت کافی، انعطاف‌پذیر بوده و در صورت لزوم قابلت ارتجاعی نیز داشته باشد. بیرونی‌ترین لایه یک کابل، غلاف آن است که روی عایق قرار گرفته و از عایق در برابر عوامل محیطی و مکانیکی محافظت می‌کند.

انواع عایق کابل برق

عایق پلی وینل کلراید (PVC)

پلی وینل کلراید ماده‌ای غیر سمی و از رایج‌ترین انواع عایق های کابل های برق است. این ماده در برابر اسید و برخی از مواد شیمیایی پایدار بوده و در برابر رطوبت، شعله و سرما مقاوت بالایی دارد و جزو روکش‌های ضد آتش محسوب می‌شود. عمر طولانی و سبک بودن، دو ویژگی برجسته این مواد هستند و نسبت به عایق‌های روغنی که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مقاومت بیشتر و قیمت کمتری دارند. از آنجا که این کابل‌ها در برابر رطوبت مقاوم هستند از آن‌ها در فضای باز، زیر خاک و درون آب استفاده می‌شود. مراکز توزیع شبکه‌های مصرف، نیروگاه‌ها، داخل ساختمان‌ها و مکان‌هایی که احتمال وارد شدن صدمات مکانیکی به کابل وجود نداشته باشد نیز از دیگر موارد استفاده این کابل‌هاست. این عایق عموما در کابل‌های فشار ضعیف به کار می‌رود.

عایق XLPE

XLPE نوعی پلیمر از خانواده پلیمرهای پلی اتیلن سنگین است که ساختاری مشبک دارد و امروزه به عنوان یکی از بهترین انواع عایق کابل های برق شناخته می‌شود. این عایق عمدتا برای کابل‌های برق فشار متوسط و فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد . نصب آسان، ضد حریق بودن، مقاومت در برابر تغییر شکل در دماهای بالا و عدم نیاز به غلاف فلزی، از مزایای برجسته کابل‌های فشار قوی و فشار متوسط با عایق XPLE محسوب می‌شود.

عایق پلی اتیلن (PET)

عایق پلی اتیلن نیز نوعی پلمیر است که شباهت زیادی به PVC دارد، اما تفاوت عمده این دو در این است که پلی اتیلن برخلاف پلی ونیل کلراید نسوز نبوده و آتش‌گیر است. از این ماده به عنوان عایق کابل‌های برقی مثل کابل مخابراتی و کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.