مقاله

مقایسه کابل گرد و تخت

مقایسه کابل تخت و کابل گرد

کابل‌ها یکی از ابزار پرکاربرد در صنایع متفاوت هستند. کابل‌ها را از نظر ظاهر و فرم مقطع می‌توان به دو صورت کابل‌های گرد و کابل‌های تخت تقسیم می‌شوند. در این مقاله راجع به مقایسه کابل گرد و تخت صحبت کرده‌ایم تا راهنمایی در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت بین کابل تخت و کابل گرد

هر کدام از این کابل‌ها دارای کاربرد متفاوت و مزایا و معایب متنوعی هستند، به همین دلیل هیچ یک جایگزین دیگری نمی‌شود. در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

تفاوت کابل گرد و تخت از نظر ساختاری

اکثر کابل‌هایی که دیده‌ایم به صورت گرد هستند که از چند سیم عایق‌دار تشکیل شده‌اند و بین آن‌ها با پرکننده احاطه شده است. این لایه‌های پر شده برای حفظ شکل گرد و همینطور کاهش اصطکاک بین سیم‌ها حین جابجایی می‌باشد. کابل‌های گرد قدمت زیادی دارند و به همین دلیل هم کاربرد بیشتری دارند. سیم‌های داخل کابل گرد با یک روکش پوشانده شده‌اند که از محتویات داخل آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کند. رشته سیم‌های درون این کابل به صورت دایره‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند.

کابل‌های تخت در ظاهر با کابل‌های گرد متفاوت هستند و به صورت نواری شکل تولید شده‌اند. سطح مقطع کابل تخت، به صورت مستطیل است و شاخه‌های آن به شکل ردیفی کنار هم قرار می‌گیرند. این کابل‌ها مقاوت بیشتری به نسبت کابل‌های گرد دارند.

کابل‌های تخت با وجود این که زمان زیادی از این که وارد بازار شده‌اند نمی‌گذرد، جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده‌اند.

خرید سیم و کابل سیمیا

مقایسه کابل گرد و تخت از نظر کاربردشان

ایمنی کابل‌های تخت، بالاتر از نوع گرد است. از این کابل‌ها در صنعت رباتیک، تجهیزات پزشکی و وسایل اتوماتیک و همینطور در صنعت هوایی غیر نظامی استفاده می‌کنند. از کابل گرد در اکثر صنایع از تولیدات عمومی گرفته تا تولیدات اتوماتیک استفاده می‌شود. در عین حال که این کابل‌ها کاربرد بیشتری دارند ولی نقاط ضعفی نیز در آن‌ها وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم مزایا و معایب کابل گرد و تخت را نسبت به هم بررسی می‌نماییم.

بررسی مزایا و معایب کابل های تخت و گرد

مقایسه کابل تخت و کابل گرد

وزن سبک : کابل‌های تخت پیکربندی محکمی دارند ولی در عین حال وزن سبک‌تری نیز دارا هستند. کابل‌های گرد به نسبت کابل‌های تخت، وزن بیشتری دارند.

انعطاف‌پذیری بالا : کابل‌های تخت در کنار پیکر قوی که دارند، قابلیت انعطاف بیشتری نیز دارند. به همین دلیل در قسمت بازوهای چرخشی اهمیت زیادی دارند.

استحکام بالا : در کابل تخت، همه‌ی عایق‌ها و هادی‌ها به شکل یکسان، نیروهای کششی وارده را تحمل می‌کنند.

حذف فضای زائد : در این کابل، فضای زائدی میان سیم‌ها باقی نمی‌ماند، زیرا به صورت موازی کنار هم قرار گرفته‌اند.

ثبات الکتریکی بالا : شکل هندسی کابل‌های تخت، با ثبات است که در نتیجه این ثبات، مزیت‌های الکتریکی با ثباتی نیز خواهند بود.

جریان الکتریکی بالاتر : ثبات الکتریکی بالایی که در کابل تخت وجود دارد، منجر به امکان انتقال جریان الکتریکی بالاتر می‌شود. به همین دلیل است که این کابل‌ها گرما را به شکل بهتری منتقل می‌کنند و  سطح بیشتری برای عبور جریان گرما ایجاد می‌گردد.

سهولت در حمل و نقل : یکی از ویژگی‌های کابل‌های تخت، منعطف بودن آن‌ها بود. به همین دلیل به آسانی روی هم قرار می‌گیرند و منظبق می‌شوند و از این رو حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر می‌باشد.

کاهش تداخل الکترومغناطیسی : به جهت ساختار صاف و یک دستی که در کابل تخت وجود دارد، تداخل الکترومغناطیسی به میزان کمتری اتفاق می‌افتد.

در پایان

هر دو مدل کابل تخت و کابل گرد کاربردهای خود و مزایای متنوعی دارند. کابل‌های گرد قدیمی‌تر و کابل‌های تخت جدید و به روز هستند. در برق‌کشی ساختمان‌ها بیشتر از کابل گرد استفاده می‌کنند. در مجموع از هر جهتی در نظر بگیریم کابل‌های تخت هم از لحاظ کاربرد و هم از نظر کیفیت نسبت به کابل گرد بهتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.