مقاله

دسته بندی انواع کابل های الکتریکی

دسته بندی انواع کابل های الکتریکی

هر کابلی با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارد دسته‌بندی می‌شود. این موارد در کابلهای الکتریکی عبارتند از:

سطح ولتاژ

ساختار و هادی آن

عایق و روکش آن

تعدادرشته‌های کابل

کاربرد آن

نوع حفاظت الکتریکی

نوع حفاظت مکانیکی

دسته بندی کابل های الکتریکی بر پایه سطح ولتاژ

سطح ولتاژ هر کابل را به صورت U0/U نشان داده می‌شود که U0 ولتاژ بین هادی و زمین و U ولتاژ بین هادی‌ها را تعریف می‌کند. می‌توانیم چهار دسته بر اساس سطح ولتاژ برای کابل‌ها در نظر بگیریم.

  • کابل‌های فوق فشار قوی دارای ولتاژ 400 کیلو وات به بالا می‌باشند و علامت آن EHV است.
  • کابل‌های فشار قوی با علامت HV که دارای ولتاژی بین 63 تا 230 کیلو وات می‌باشند.
  • کابل‌های فشار متوسط با علامت MV نمایش داده می‌شوند و دارای ولتاژی بین یک تا 33 کیلو وات هستند.
  • کابل‌های فشار ضعیف با علامت LV مشخص می‌شوند. کابل کنترل، ابزار دقیق و قدرت فشار ضعیف در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع کابل‎‌ها دارای سطوح ولتاژ 300، 300/300،  450/500، 750/600، 1000/600  می‌باشند.

دسته بندی بر اساس نوع ساختار و هادی کابل

کاربردی‌ترین نوع هادی استفاده شده در سیم و کابل، مس و آلومینیوم می‌باشد که ممکن است آنیل شده یا آنیل نشده باشد. ساختار هادی یک کابل بر طبق استانداردها می‌تواند یک رشته به شکل سکتور، مفتولی، بانچ، نیمه افشان و یا کمپیت باشد.

دسته بندی کابل ها بر اساس عایق و روکش آن ها

برای عایق کردن سیم و کابل‌ها از کامپندها و پلیمرهای متفاوتی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها خواص متفاوتی مانند نرمی، سختی، دمای محیط، میزان ضریب دی الکتریک، مقاومت، فقدان هالوژن و چگالی را دارا هستند.

دسته بندی بر اساس تعداد رشته‌های کابل

می‌توان کابل‌ها را بر اساس تعداد رشته‌های آن‌ها دسته‌بندی کرد. کابل‌های فشار ضعیف LV بین یک تا 5 رشته دارد. کابل‌های فشار متوسط MV از یک تا سه رشته تشکیل شده است. کابل‌های فشار قوی HV یک تا سه رشته دارد. کابل‌های ابزار دقیق و کنترل از 3 تا 61 رشته می‌باشد.

دسته بندی انواع کابل بر اساس کاربرد آن

یکی از کاربردهای کابل‌ها نوع انتقال کاربرد است. کابل‌ها، قدرت را به صورت هوایی یا زمینی منتقل می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به صورت LV، MV، HV دسته‌بندی کرد. یکی دیگر از کاربرد کابل‌ها، انتقال سیگنال می‌باشد. بر اساس نوع سیگنال به سه دسته کابل‌های کنترل، ابزار دقیق و انتقال داده تقسیم می‌شوند.

دسته بندی کابل ها بر اساس نوع حفاظت الکتریکی

در کابل‌ها از حفاظ‌های الکتریکی جهت حفاظت کابل در برابر میدان‌های الکترومغناطیسی و همینطور جلوگیری از ایجاد نویز استفاده می‌شود. بر همین اساس نیز می‌توان کابل‌ها را به سه دسته شیلد مسی، شیلد بافته شده مسی و آلومینیومی و اسکرین نوار مسی و آلومینیومی تقسیم کرد.

دسته بندی کابل ها بر اساس نوع حفاظت مکانیکی

همه کابل‌ها به محافظت در برابر ضربه و آسیب بیرونی و جویده شدن نیاز دارند. از انواع حفاظ‌های مکانیکی می‌توان به زره با سیم فلزی و زره با نوار فلزی اشاره کرد.

سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.