مقاله

انواع کابل انتقال داده (کابل دیجیتال)

کابل انتقال داده

در عصر اطلاعات، برای انجام اموری مانند انتقال داده و برقراری ارتباطات از کابل‌های متفاوتی استفاده می‌شود. کابل‌های دیجیتال به کابل‌هایی گفته می‌شود که برای انتقال تصویر و صوت استفاده می‌شوند. در واقع این کابل‌ها اطلاعات را از مبدا به مقصد منتقل می‌کنند تا ارتباط را بین دستگاه‌ها و وسایل مختلف برقرار کنند. در این مطلب به بررسی انواع کابل های انتقال داده (دیجیتال) می‌پردازیم.

کابل VGA

اگر بخواهیم یک کابل را به عنوان با سابقه‌ترین کابل استاندارد انتخاب کنیم، باید از کابل VGA یاد کرد. VGA به معنی آرایه‌های گرافیکی و ویدئویی می‌باشد. از این نوع کابل در تلویزیون‌ها و صفحات نمایش رایانه‌ای و کارت‌های گرافیکی استفاده می‌شود. دارای 15 پین می‌باشد که به صورت سه ردیف است، البته در مینی VGA پین‌ها 14 عدد و در دو ردیف می‌باشد. داده‌های تصویری به شکل آنالوگ انتقال داده می‌شوند.رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به وسیله 3 پین مختلف ارسال می‌شوند و پین‌های 1 تا 3 به ترتیب داده‌های رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را منتقل می‌کنند.

کابل DVI

این نوع کابل‌ها جانشینی برای کابل‌های VGA هستند. از فناوری‌های دیجیتال در کابل DVI استفاده شده است. یکی از معمول‌ترین کابل‌های ویدئویی که این روزها روی مانیتورهای LCD و دسکتاپ‌ها به کار می‌روند DVIها هستند. 24 پین دارند و هم سیگنال‌های آنالوگ و هم دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

کابل USB

ی

کی از انواع پرکاربرد و در دسترس انواع کابل‌ها، USBها هستند. در هر نوع وسیله‌ای در اطراف خود نگاهی بیندازید، لااقل یک ورودی برای کابل USB می‌بینید. از این سری کابل‌ها که در سه مدل تولید شده‌اند، نه تنها برای انتقال دیتا که به عنوان تامین‌کننده انرژِی نیز استفاده می‌شود.

کابل HDMI

اگر یک کابل با کیفیت و استاندارد را بخواهیم معرفی کنیم این کابل یکی از آن‌هاست. این سری کابل‌ها قابلیت انتقال صدا و تصویر به شکل همزمان دارند و همچنین توانایی انتقال سیگنال‌های دیجیتال را دارا هستند.

کابل RCA

کابل‌های رنگی که برای اتصال به تلویزیون استفاده می‌کنید، از این نوع کابل‌ها هستند. حروف اختصاری این کابل نشان‌دهنده‌ی فلز رابط سر این نوع کابل هستند.

کابل IDE

از این نوع کابل در سخت‌افزارهای کامپیوتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای متصل کردن بخش‌های مختلف مادربرد در یک کامپیوتر از کابل‌های IDE بهره می‌برند.

کابل  SATA

نوع به روز شده کابل‌های IDE هستند. مخفف شده‌ی Serial Advanced Technology Attachment می‌باشد. کارایی مطلوب‌تری نسبت به IDE دارند و انتقال دیتا در ساتا سریع‌تر صورت می‌گیرد. با اکثر کامپیوترهای امروزی سازگاری دارند.

کابلETHERNET یا شبکه

کابل‌هایی که امروزه همه از آنها استفاده می‌کنند و برای اتصال به شبکه کاربرد دارند. برای اتصالات کامپیوترها و دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه (مثلا اتصال چند کامپیوتر، اسکنرها و پرینترها) از این نوع کابل استفاده می‌کنند.  کابلهای شبکه بر اساس سرعت و پهنای باند به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

5CAT  :سرعت  10 تا 100 مگابایتی با حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز

5CATe : سرعت 1000 مگابایتی با حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز

6CAT : سرعت 1000 مگابایت در ثانیه با حداکثر پهنای باند 250 مگاهرتز

6CATa : سرعت 10000 مگابایتی در ثانیه با حداکثر پهنای باند 500 مگاهرتز (پرسرعت‌ترین کابل شبکه)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.