مقاله

استاندارد رنگ‌بندی کابل شبکه | خرید کابل شبکه سیمیا

کاربرد سوکت شبکه برای اتصال کابل لن به تجهیزات شبکه است و ترتیب رنگ‌بندی در آن اهمیت ویژه دارد. 8 رشته سیم در هر کابل وجود دارد که هر کدام رنگ مخصوص دارند. رعایت این ترتیب، ارتباط کابل شبکه را پایدار می‌کند و با عدم رعایت این رنگ‌بندی، ارتباط را غیر پایدار و غیر ممکن است.
دو استاندارد برای شیوه رنگ‌بندی کابل شبکه CAT5 و CAT6 توسط تکنسین‌های این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد T-568A کابل شبکه

یکی از این استانداردها T-568A می‌باشد. این ترتیب رنگ‌بندی در سال 1995 مورد تایید متخصصان قرار گرفته که همزمان با دوره رشد استفاده از کابل‌های CAT5 بوده است. این ترتیب رنگی به صورت زیر است:
1- سفید سبز
2- سبز
3- سفید نارنجی
4- آبی
5- سفیدآبی
6- نارنجی
7- سفید قهوه‌ای
8- قهوه‌ای

استاندارد T-568B کابل شبکه

استاندارد دیگر T-568B می‌باشد. حدود سال 2002 استفاده از کابل‌های CAT6 افزایش یافت و این استاندارد در رنگ‌بندی نیز رواج یافت. این رنگ‌ها در کابل‌های CAT5 و CAT6 کاربرد دارند. این ترکیب به صورت زیر است:
1- سفید نارنجی
2- نارنجی
3- سفید سبز
4- آبی
5- سفید آبی
6- سبز
7- سفید قهوه‌ای
8- قهوه‌ای
اگر قرار بر این باشد که به طور مثال کامپیوتر و سوئیچ را به هم وصل کنیم باید از رنگ‌بندی مستقیم straight با استاندارد T-568B استفاده کنیم. برای اتصال دو تا از تجهیزات شبکه که هم خانواده هستند مثل دو تا سوئیچ، رنگ‌بندی ضربدری Cross با استاندارد T-568A را به کار می‌بریم.

رنگ‌بندی در کابل شبکه مستقیم (straight)

در کابل شبکه مستقیم، ابتدا و انتهای کابل با یک رنگ‎بندی مشابه بسته می‌شوند. پچ‌کوردهای آماده از این ترتیب رنگ استفاده می‌کنند. هر وقت بخواهیم یک دستگاه کامپیوتر را به سوئیچ یا به روتر و هر کدام از تجهیزات شبکه وصل کنیم از کابل مستقیم استفاده می‌کنیم. دو سر کابل یا استاندارد رنگی T-568B یا استاندارد رنگی T-568A مثل شکل زیر هستند.

رنگ‌بندی در کابل شبکه ضربدری (Cross)

در کابل شبکه ضربدری یا Crossover ابتدا و انتهای کابل، رنگ‌بندی متفاوتی دارند. این ترتیب رنگ در اتصال دو پایانه مثل هاب به هاب، روتر به روتر، pc به pc و سوئیچ به سوئیچ به کار می‌رود. یک سر کابل استاندارد رنگی T-568A و سر دیگر آن T-568B می‌باشد، همان‌طور که در شکل زیر هستند. پین شماره 3 به پین شماره 1 و پین شماره 5 به پین شماره 8 متصل می‌گردد.

دلیل رنگ‌بندی کابل شبکه

از کل سیم‌های کابل شبکه، 4 سیم وظیفه‌ی این را به عهده دارند که سیگنال را منتقل کنند و دو سیم، سیگنال‌ها را ارسال کنند و دو سیم دیگر سیگنال را دریافت کنند.

در استاندارد کابل شبکه A، سیم‌های سبز و سفید سبز وظیفه ارسال (send) و سیم‌های نارنجی و سفید نارنجی وطیفه دریافت (receive) را به عهده دارند. ترتیب رنگ‌ها در دو استاندارد رنگ‌بندی کابل شبکه متفاوت است و دلیلش هم دقیقاً همین نکته است. جای دو سیم سفید نارنجی و نارنجی با دو سیم سبز و سفید سبز جابجا شده است.

خرید کابل شبکه سیمیا

کابل شبکه سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.