مقاله

روکش کابل‌های ضد آتش | خرید کابل اعلام حریق سیمیا

برای اینکه کابلی مقاوم در برابر آتش باشد، از پلیمرهایی مثل PVC، CR، CSM استفاده میشود. اگر آتش‌سوزی بزرگی رخ دهد، عناصر این پلیمرها تجربه می‌گردد و بخار اسیدی هالوژن‌دار منتشر می‌کنند. این بخارها، تأثیرات جانبی زیادی به جای می‌گذارند که سمی هستند و رنگ آن‌ها سفید است. بخار به وجود آمده، بسیار مضر است. این بخار جلوی دید را می‌گیرد و باعث می‌شود هنگام خروج از محل آتش‌سوزی، علائم راهنما دیده نشود. تمام این مسائل نشان می‌دهد که استفاده از این پلیمرها، مضرات بیشتری نسبت به فوائد آن دارد. رفته رفته برای افزایش ایمنی تحقیقاتی انجام شد که در آن موادی یافتند که میزان بخار آزاد شده ار پلیمرهای آن کمتر باشد. می‌خواهیم در ادامه ببینیم که چه موادی برای ساخت روکش کابل ضد آتش مناسبند؟

روکش کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق (ضد آتش) چیست؟

یکی از کابل‌هایی که در سیم‌کشی ساختمان به کار می‌رود و توانایی این را دارد که حرارت مستقیم آتش را در زمان آتش‌سوزی تحمل کند. در این مدل کابل‌ها برای میزان تحمل حرارت و بازه زمانی آن استانداردهای متفاوتی وجود دارند. یکی از مهم‌ترین استانداردها  LPCB است که تأییدیه سازمان آتش‌نشانی را دارد.

برای روکش کابل‌های ضد آتش چه موادی مناسب هستند؟

فقط روکش کابل نیست که در مقاومت آن در برابر آتش اهمیت دارد، تمام اجزا و عناصر آن مثل عایق، فیلتر در این مقاوم بودن مؤثر هستند.
ترکیبات پلیمری روکش کابل طوری طراحی می‌شوند که خودشان خاموش شوند یا ضد آتش باشند. در کنار این موضوع، ویژگی‌های مکانیکی مناسبی نیز مطرح است. استفاده از پرکننده‌های گرماگیر توصیه نمی‌شود زیرا از اکسیدهای فلزی تشکیل شده‌اند که از لحاظ ویژگی الکتریکی برای پوشش کابل ضعیف هستند. این پرکننده‌ها ویژگی مکانیکی محصول را نیز کاهش می‌دهند.
پخت این آمیزه یا ترکیب روکش، ویژگی‌های مکانیکی و حرارتی آن را در بلندمدت پایدار می‌کند. مرحله پخت آمیزه همیشه امکان‌پذیر نیست و بهتر است از مواد گرمانرم فاقد هالوژن استفاده گردد. همه این نکات نشان می‌دهند برای یافتن مواد کاربردی، تحقیقات زیادی باید انجام گیرد.
سازمان‌های مصرف کننده کابل‌ها، مشخصاتی را نیاز دارند و آن‌ها را اعلام می‌کنند. این مشخصات، به منزله راهنمایی برای تحقیقات فرمول‌سازان بوده و به آماده‌سازی شرایط مورد نیاز کمک کرده است. آنان هربار پارامترهایی برای ارزیابی بهتر می‌یافتند. یکی از این پارامترها برای ارزیابی رفتار پلیمر در برابر آتش هست که به آن “ضریب دمایی” می‌گویند. این شاخص را در دمایی نزدیک به دمای آتش اندازه‌گیری می‌کنند.
حفظ ایمنی افراد و جلوگیری از خطرات احتمالی آنقدر اهمیت دارد که ضرورت استفاده از پلیمرهای بدون هالوژن را گوشزد کند. قیمت این نوع پلیمرها بسیار بالاتر است ولی با این وجود مزایای استفاده از آن‌ها ثابت شده است. در مکان‌های عمومی مثل بیمارستان‌، تونل، سینما و موزه‌ها از این مواد برای روکش کابل ضد آتش استفاده می‌شود.

روکش کابل ضد آتش
یکی از مهم‌ترین موضوعات در صنعت سیم و کابل همین موضوع آتش‌سوزی و جلوگیری از پیشروی آن است. پلیمرهای بدون هالوژن، ویژگی بازدارندگی شعله دارند که از خورندگی محصولات ناشی از آتش‌سوزی و احتراق تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.
انواعی از پلیمرهای مهندسی گرمانرم که کارایی بالایی دارند و در عین حال فرآیندها را در کنار هم آسان کرده‌اند، رزین پلی اترامید (PEI) و کوپلیمرهای سیلوکسان هستند. این دو پلیمر سخت‌ترین شرایط را برای خاصیت ضد شعله بودن تاب آورده‌اند بدون اینکه به هالوژن‌ها نیازی باشد. از لحاظ ویژگی مکانیکی نیز انعظاف‌پذیری فوق‌العاده بالایی دارند. استحکام دی الکتریکی بالا و مقاومت شیمیایی خوبی دارند.

خرید کابل ضد آتش(کابل اعلام حریق) سیمیا

کابل ضد آتش سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های اعلام حریق موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.