مقاله

سیم و کابل برق صنعتی و تفاوت کابل قدرت و فرمان

انواع سیم و کابل برق صنعتی

سیم و کابل برق صنعتی دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی با سیم و کابل ساختمانی می‌باشد. بررسی این استانداردها و ویژگی‌ها، برای اطلاع از نحوه عملکرد و کاربرد این کابل‌ها لازم و ضروری است.
سیم و کابل برق صنعتی از دو یا چند رشته سیم مسی یا آلومینیومی تشکیل شده که روکش پلاستیکی یا PVC آن را مهار و عایق کرده‌است.

سیم و کابل‌های صنعتی بر دو دسته کابل فشار قوی (کابل قدرت) و کابل کنترل (کابل فرمان) تقسیم می‌شود. برای اطلاع از تعاریف، ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام از این کابل‌ها می‌توانید به مقاله‌های پردیس کابل گستر نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا مراجعه کنید.

تفاوت کابل فشار قوی و کابل کنترل

هرچه سطح مقطع کابل‌ها بالاتر باشد، قدرت کابل بالاتر رفته و جریان عبوری از آن نیز افزایش می‎‌یابد. کابل فشار قوی معمولا از سطح مقطع بالاتری نسبت به کابل کنترل برخوردار است، اما دو رشته‌ای می‌باشد. کابل کنترل یا کابل فرمان از سطح مقطع کمتری برخوردار است، اما معمولا چند رشته‌ای هستند.

قیمت سیم و کابل برق صنعتی

خلوص آلیاژ به کار رفته در این کابل‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی آن می‌باشد. برندهای معروف معمولا از خلوص آلیاژ بالاتری استفاده می‌کنند، بهتر است به جای خرید از برندهای کوچک و بی‌نام و نشان که مواد اولیه نامعتبری دارند، از کمپانی‌های معروف این کابل‌ها را خریداری کنید.

پردیس کابل گستر نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا با رعایت استانداردها باکیفیت‌ترین نوع سیم و کابل را به هم‌میهنان عزیز ارائه می‌کند.

ویژگی های سیم ها و کابل های برق صنعتی

این کابل‌ها برای استفاده در صنایع و کاربردهای سخت بسیار ایده‌آل می‌باشند. کاربرد این کابل‌ها برای محیط‌هایی که دارای درجه حرارت بالا هستند مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی و… به دلیل برخورداری دامنه دمایی بالای آن‌ها، بسیار بالا است. این کابل‌‌ها می‌توانند در برابر خطرات محیطی همچون سایش و فرسایش و تماس با شعله‌ی آتش مقاومت داشته‌باشند.

شیلدها و روکش‌های این کابل‌ها برای قابلیت تحمل بار بالا ساخته‌شده‌اند و می‌توانند به راحتی در برابر ولتاژ‌های بالا و جرقه مقاومت کنند.

در پایان

ویژگی‌های کابل‌های صنعتی آن‌ها را از سیم و کابل ساختمانی متمایز کرده‌است. همچنین این ویژگی‌ها قابلیت استفاده آن‌ها را در شرایط فیزیکی خاص مهیا کرده‌است. با اطلاع از این تفاوت‌ها می‌توان بهترین بهره‌وری را از سیم و کابل برق صنعتی به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.