مقاله

کابل کنترل (کابل فرمان) چیست و چه انواعی دارد؟ | خرید کابل کنترل سیمیا

کابل کنترل چیست

کابل فرمان (کنترل) چیست؟

کابل فرمان یا کابل کنترل، نوعی کابل برق است که به منظور ارسال سیگنال‌های آنالوگ و سیگنال‌های دیجیتال در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند. سیگنال‌های آنالوگ در جریان‌های عبوری از خط و ولتاژ نقاط مختلف پست و سیگنال دیجیتال در باز و بسته کردن کلیدها و فرمان‌های مربوطه نقش دارند. از کابل کنترل معمولا برای سیگنال‌هایی که جریان بالایی ندارند استفاده می‌شود، بنابراین این نوع کابل در سطح مقطع پایین و سیگنال‌هایی کم‌قدرت کاربرد دارند.

تفاوت اصلی این کابل‌ها با کابل‌های برق، طریقه عملکرد آن‌هاست. کابل‌های برق معمولی جریان اصلی تجهیزات الکتریکی را از خود عبور می‌دهند، اما کابل‌های برق کنترل جریانی با آمپر کم را به منظور اهدافی که ذکر کردیم از خود عبور می‌دهند.

کابل‌های فرمان ساده از هادی‌های مسی، عایق PVC، نوارهای پلی استر و آلومینیومی ساخته شده و روکش نهایی آن از جنس PVC است. این کابل در برابر اشعه ماورا بنفش و آتش هم مقاومت داشته و هیدروکربن‌ها و مواد نفتی نیز نمی‌توانند به آن آسیب برسانند.

کابرد کابل فرمان

فشار مکانیکی بالایی که در کانال‌ها وجود دارد، باعث می‌شود تا آب و مایعات درون کابلی که در آنجا قرار دارد نفوذ کند، پس باید از کابلی مقاوم در برابر فشار و نفوذ آب استفاده کرد. با توجه به نوع عایق کابل کنترل، آن‌ها استقامت زیادی در برابر ضربات فیزیکی و فشارهای بالا دارند، بنابراین می‌توان در کابل‌کشی زیرزمینی و کابل‌کشی در آب از آن‌ها استفاده کرد. همچنین در شرایطی که امکان وارد شدن ضربات مکانیکی به کابل وجود دارد نیز، استفاده از کابل فرمان، بهترین انتخاب است.

به صورت کلی کابل کنترل در موارد زیر کاربرد دارد:

  • کابل کشی در زیر زمین (مانند کابل‌های زمینی)
  • کابل کشی در آب
  • صنعت حمل و نقل ریلی
  • در محل‌هایی که امکان برخورد ضربات مکانیکی به کابل وجود دارد
  • برای کنترل و اتصال در ماشین‌ها، تسمه نقاله‌ها، صنایع ابزارآلات ماشین‌ها و …

کابل فرمان در محیط‌های زیر استفاده می‌شود:

  • معابر عمومی
  • تونل‌ها و کانال‌های زیرزمینی
  • کارگاه‌های ساختمانی که احتمال سقوط مصالح وجود دارد
  • کابل کشی از آب رودخانه‌ها به سمت دیگر رودخانه‌ها
  • پل‌های هوایی صنعتی و شهری و …

کابل کنترلانواع کابل فرمان یا کابل کنترل

کابل‌های کنترل بدون شیلد:

از این نوع کابل در اتصال اجزای دستگاه‌های مورد استفاده از در خطوط تولید ماشین‌افزارها و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی استفاده می‌شوند. این کابل‌ها را می‌توان به برق اصلی به صورت مستقیم متصل کرد و برای استفاده در داخل ساختمان و محیط‌هایی با دمای +5 تا +40 درجه سانتی‌گراد انتخاب مناسبی‌ست.

کابل کنترل شیلددار:

از این نوع کابل در اتصال اجزای دستگاه‌های مورد استفاده از در خطوط تولید ماشین‌افزارها و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی استفاده می‌شود. این کابل‌ها را می‌توان به برق اصلی به صورت مستقیم متصل کرد. خمش مستمر این نوع کابل‌ها غیرمجاز است و اگر در حین به کارگیری آن‌ها نیازی به حرکت دادنشان نباشد، برای نصب در کانال‌ها و سینی‌ها انتخاب مناسبی هستند. همچنین از آن برای محیط داخلی ساختمان و محیط‌هایی با دمای +5 تا +40 درجه سانتی‌گراد نیز استفاده می‌شود.

خرید کابل کنترل سیمیا

کابل کنترل سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های فرمان موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.