مقاله

6 عیب رایج در کابل های انعطاف پذیر

عیب رایج در کابل های انعطاف پذیر

این موضوع را می‌دانیم که برای ساخت هر کابل و سیمی خصوصا آن‌ها که بسیار منعطف عمل می‌کنند، باید اصول اجرایی رعایت گردد. با این حال، ممکن است عیوبی را در این سیم‌ها با سطح خمش و انعطاف‌پذیری بالا ببینیم که بسیار رایج هم هستند. پس بهتر است با عیوب کابل های انعطاف پذیر آشنا باشیم تا هنگام خرید به آن‌ها توجه لازم را داشته باشیم.

پردیس کابل گستر، نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا، عرضه کننده باکیفیت‌ترین محصولات صنعت برق بوده و می‌توانید خریدی امن و راحت را با آن تجربه کنید.

سیم انعطاف پذیر
در زیر 6 نوع از این نقص‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا هم مهندسین و هم خریداران تا جای ممکن به آن دقت نمایند.

تابیدگی کابل (Crokscrew)

وقتی یک کابل دچار عیب تابیدگی یا دم خوکی شدن می‌شود، به راحتی می‌توان از تغییر شکل مکانیکی (ظاهری) آن را تشخیص داد. زمانی این اتفاق می‌افتد که نیروهای پیچشی حین فعالیت، بر طول و جهت تاب کابل اثر می‌گذارند که این موضوع تنها به دلیل ساختار نادرست کابل است. کابل‌هایی که ساختار لایه‌ای دارند (به جای ساختار گروهی) کمتر در معرض تابیدگی قرار می‌گیرند و مناسب‌تر هستند.

عدم اتصال هادی کابل

این ایراد برای هادی‌های مسی اتفاق می‌افتد. این ‌هادی‌ها اگر دچار پارگی شوند، اتصالشان از بین خواهد رفت. این اتفاق ممکن است در اثر عواملی مانند طول کم هادی، طول تاب نامناسب و رشته‌های عایق‌دار روی دهد. تحت تاثیر این عوامل، دیگر رشته‌های موجود در کابل نمی‌توانند تنش فیزیکی هنگام انعطاف را جذب کنند به صورتی که این نیرو را به هادی مسی انتقال دهند. این موضوع در نهایت منجر به گسیختگی در هادی می‌شود.

سایش روکش

این ایراد بیشتر در کابل‌ها با روکش نرم مشاهده می‌شود. هنگامی می‌گوییم یک کابل دچار سایش روکش شده است که روکش خارجی آن کابل تا لایه‌های زیرین (همان هادی‌ها یا شیلد) ساییده شده باشد. ضخامت کم یک روکش باعث می‌شود تا در فرآیند اکستروژن روکش، این مسئله سایش رخ دهد.

تلفات شیلد (تداخلات الکترومغناطیسی)

زمانی که شیلد محافظ در برابر میدان‌های الکترومغناطیسی یک کابل پاره شود و سایش ناشی از انعطاف رخ دهد، تداخلات مغناطیسی افزایش یافته به وجود می‌آید.

آسیب‌دیدگی عایق

زمانی که پیوستگی عایق هادی دچار مشکل می‌شود، این مشکل به وجود می‌آید. این ایراد دراثر عواملی مانند سایش درونی ساختار کابل، پارگی رشته‌های هادی یا خستگی مواد عایقی تحت تنش خمشی ثابت رخ دهد. همه این موارد در عایق کابل رخنه می‌کنند و باعث آسیب‌دیدگی آن عایق می‌شوند.

ترک خوردگی یا بادکردگی روکش

روکش خارجی کابل باید برای اینکه در معرض روغن و موارد شیمیایی دیگر قرار بگیرد، مقاوم‌سازی شده باشد. اگر این اتفاق نیفتاده باشد، تحت این شرایط روکش کابل دچار بادکردگی می‌شود. زمانی که روکش کابل ترک بخورد و تا شیلد، این مشکل ادامه پیدا کند می‌گوییم کابل، ترک خورده است. این ایراد در معرض دماهای بالا یا پایین برای کابل به وجود می‌آید.

کلام پایانی

در این مقاله 6 عیب کابل های انعطاف پذیر را بررسی کردیم. شناسایی این عیوب هنگام خرید باعث می‌شود تا کابل بهینه‌تری را برای مصارف خود انتخاب کنید و این در نهایت منجر به صرف زمان و هزینه کمتر در آینده خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.