مقاله

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در چیست؟

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید نگاهی بیاندازیم به کابل فشار ضعیف و فشار قوی و بعد به مقایسه آن‌ها بپردازیم.
با شناخت ویژگی‌های یک کابل و تفاوت‌های آن‌ها در کابل‌های مختلف، از خسارت به مدارهای الکتریکی و به تبع آن از خسارات مالی زیادی جلوگیری می‌شود.

کابل فشار ضعیف چیست؟

کابل فشار ضعیفهمانند انواع کابل‌های برق، ساختار کلی کابل فشار ضعیف شامل هادی و عایق کابل می‌شود. کابل‌های فشار ضعیف از هادی (هم مرکز یا بدون مرکز) مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. علت این نام‌گذاری به میزان ولتاژ عبوری از آن‌ها برمی‌گردد؛ کابل‌های فشار ضعیف برخلاف کابل‌های فشار قوی که سطح ولتاژ بالایی دارند (بیش از 36 کیلو وات)، قادر به تحمل ولتاژی بین 600 تا 1000 ولت هستند.

عایق کابل‌های فشار ضعیف از جنس پلیمرهای مختلفی مانند PVC، الاستومر و گاها XPLE ساخته می‌شود که اصلی‌ترین آن‌ها PVC است. عایق PVC غیر قابل اشتعال بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و جزو عایق‌های ارزان قیمت محسوب می‌شود. با توجه به ساختار کابل و جنس عایق، این کابل‌ها می‌توانند در رده کابل‌های ضد آتش، بدون هالوژن، کم دود و مقاوم در برابر مواد هیدروکربن‌ها قرار بگیرند.

زره این کابل‌ها مفتولی یا نواری می‌باشد و ممکن است سیم یا نواری فولادی یا آلومینیومی در زیر غلاف خارجی کابل تعبیه شود تا باعث محافظت مکانیکی بیشتری شود.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیاانواع کابل فشار ضعیف:

1. فشار ضعیف معمولی
2. فشار ضعیف شیلد دار
3. فشار ضعیف زره دار
4. فشار ضعیف شیلد و زره دار
5. فشار ضعیف سرب و زره دار
6. فشار ضعیف سرب و شیلد و زره دار

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قویکابل‌های فشار قوی همانطور که از نامشان مشخص است، در انتقال جریان‌های بالا، یعنی بیش از 36 کیلو وات کاربرد دارند. هادی این کابل‌ها مس یا آلومینیوم بوده و عموما عایقی از جنس پلی اتیلن XPLE دارند. کابل‌های فشار قوی کاربردهای فراوانی در صنعت برق دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. انتقال ولتاژ بالا در شبکه‌های توزیع زیرزمینی
2. کارخانجاتی که به ولتاژ بالا نیاز دارند
3. اتصال فیبرهای نوری
4. انتقال برق بین شهرها

کابل‌های مخابراتی زمینی، کابل‌های مخابراتی هوایی، کابل‌های کواکس و کابل شبکه از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های کابل فشار قوی هستند.

انواع کابل فشار قوی

1. کابل قدرت گازی از نوع SF6
2. کابل قدرت روغنی
3. کابل SF6 با فشار داخلی و لوله آلومینیومی
4. کابل SF6 با فشار داخلی و لوله فولادی
5. کابل SF6 با فشار خارجی و لوله فولادی
6. کابل SF6 گازی کپسولی پر شده با گازSF6

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در چیست؟

حال که با کلیات کابل فشار قوی و فشار ضعیف آشنا شدید، می‌توانیم کمی دقیق‌تر به بررسی تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف بپردازیم.

اگر از میزان جریان عبوری که مشخص‌ترین تفاوت این دو کابل است بگذریم، شاید ساختار کابل مهم‌ترین تفاوت کابل فشار قوی و فشار متوسط باشد. در کابل‌های فشار قوی برخلاف کابل‌های فشار ضعیف، لایه‌های نیمه هادی داخلی و خارجی وجود دارند.

تفاوت بعدی در جنس عایق آن‌هاست. عایق اکثر کابل‌های فشار قوی از پلی اتیلن XPLE ساخته شده است در صورتی که کابل‌های فشار ضعیف عموما با پلیمر PVC عایق می‌شوند.

هادی، مورد دیگری است که در این دو کابل با یکدیگر متفاوت است. هادی کابل فشار قوی عموما از کلاس 5 یا 6 بوده که هادی کلاس 6 از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. جنس این هادی‌ها از مس خالص یا مس آنیل شده با اندود فلزی و با آلومینیوم خالص یا آلیاژ آلومینیوم می‌باشد و سطح مقطع آن‌ها دایره‌ای است. کابل‌های فشار ضعیف از هادی‌های افشان، نیمه افشان و تک لا ساخته می‌شوند.

ضخامت، تفاوت دیگر کابل فشار قوی و فشار ضعیف است. کابل‌های فشار قوی از ضخامت بیشتری برخوردار هستند و به همین نسبت، وزن بیشتری نسبت به کابل‌های فشار ضعیف دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.