مقاله

جلوگیری از نفوذ آب در کابل

نفوذ آب در کابل

نفوذ آب و رطوبت در کابل مسئله مهمی است زیرا روی کابل به شدت اثر می‌گذارد و باید از آن جلوگیری شود. نفوذ آب روی مقاومت، ضریب قدرت و تحمل دی الکتریک تاثیر دارد و منجر به کاهش انعطاف‌پذیری و طول عمر کابل می‌شود.
اگر در عایق کابل، آب نفوذ کند پدیده‌ای به نام درخت آبی رخ می‌دهد. برای این که جلوی نفوذ آب در کابل را بگیریم می‌توان از لایه‌های غلاف سربی، آلومینیومی و مسی استفاده کرد. نوارهای مسی لوله‌ای بدون روکش پلاستیکی را هم می‌توان به عنوان شیلد و محافظ رطوبتی به کار برد.
قیمت بالای این لایه‌ها و توجه به زیست محیط دلیلی بر آن شد تا به دنبال یک جایگزین برای آن باشند. بعدها از نواری پلاستیکی-فلزی استفاده شد که در سطوح ولتاژ متفاوت کاربرد دارد و جنس آن از مس و آلومینیوم می‌باشد. استفاده از این کابل‌ها باعث کاهش نفوذ شعاعی آب می‌شود.

جلوگیری از نفوذ آب در کابل

زمانی می‌رسد که آب در داخل کابل نفوذ پیدا کرده است و در این صورت باید از حرکت آب در مسیر طولی کابل جلوگیری کرد تا خسارات بیشتری وارد نشده است. معمولا این نفوذ آّب زمانی اتفاق می‌افتد که کابل در حین خاکریزی، خواباندن آن در گودال آسیب دیده باشند. برای پیشگیری از نفوذ طولی آب در کابل، از نوارها و الیاف آب‌بندی باید استفاده کرد. می‌توان روکش‌های مناسبی نیز به این منظور به کار برد که معیارهایی برای انتخاب دارند.

آزمون نفوذ آب در کابل

به منظور جلوگیری از نفوذ آب در کابل آزمونی انجام می‌دهند که از این موضوع اطمینان حاصل شود. برای انجام این آزمون به یک فشار سنج (عقربه‌ای یا دیجیتال) و مقداری آب نیاز هست. این تست شامل دو مرحله می‌باشد.
در مرحله اول از کابل، 3 متر به عنوان نمونه استفاده کنید. برشی از کابل به ابعاد 2*2 برای کابل‌های با قظر بیشتر از 25 میلیمتر ( 1*1 برای کابل‌ها با قطر کمتر از 25 میلی‌متر) جدا کرده و توجه داشته باشید که آسیبی به عایق پوشش میانی وارد نشود.
یک لوله سه راهی مانند با ابعاد 1*1 متر برداشته و نمونه را در آن قرار می‌دهیم. سپس لوله از دو سر آب‌بندی می‌شود و بعد از آب‌بندی، لوله عمودی را آب نموده و یک روز در این وضعیت می‌گذاریم.
بعد از این مدت، هیچ نشانه‌ای از نشت آب در دو سر کابل نباید باشد. برای تشخیص راحت‌تر نشتی می‌توان از یک کاغذ استفاده کرد تا در صورت خیس شدن، معلوم شود.

آزمون نفوذ آب در کابل

در مرحله دوم از دستگاه تست نفوذ آب تحت فشار استفاده می‌شود و نمونه کابل را در آن قرار می‌دهند. در دو سمت مخزن، محل خروج کابل را با ابزار مناسب، آب‌بندی نمایید و بعد محفظه را پر آب کنید و بعد از هواگیری، فشار هیدرواستاتیکی محفظه را از طریق کمپرسور افزایش دهید و به 40 برسانید. زمان این کار را 15 دقیقه در نظر بگیرید و پس از گذشت این مدت، نباید شاهد هیچ گونه نشتی در کابل مورد نظر باشیم.

آزمون نفوذ آب در کابل
این موضوع را در نظر داشته باشید که ابزار و تجهیزات ایمن به کار ببرید، چرا؟ زیرا وجود خیسی و رطوبت در کابل باعث افزایش سطح تخلیه الکتریکی در کابل می‌گردد و این خطرناک است. پس این آزمون باید طبق استانداردها و اصول درست انجام شود.

سیم و کابل‌های سیمیا از مرغوب‌ترین انواع آن در بازار هستند که می‌توانید آن‌ها را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی کابل سیمیا، تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.