مقاله

بررسی اشتباهات سیم کشی ساختمان

اشتباهات سیم کشی

اشتباهات سیم کشی برق در ساختمان می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به سیستم برقی آن وارد کرده و خطرات جانی نیز به همراه داشته باشد. سیم کشی ساختمان باید کاملا تحت نظر یک فرد خبره در این کار صورت بگیرد تا هم خطرات جانی و هم اشتباهات سیم کشی به کم‌ترین میزان خود برسند. در ادامه این مقاله شما را با رایج‌ترین اشتباهات موجود در سیستم برق کشی یک ساختمان آنشا می‌کنیم تا بتوانید در حد امکان از بروز آن‌ها جلوگیری کرده و در صورت تشخیص وجود چنین مشکلاتی، آن‌ها را برطرف نمایید.

9 مورد از رایج‌ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان

اشتباهات رایج در نقشه سیم کشی ساختمان

اولین مرحله سیم کشی ساختمان، طراحی نقشه سیم کشی است که باید مطابق با اصول و استانداردهای سیم کشی ساختمان انجام شود. انتخاب نادرست مسیرها، جانمایی غیر استاندارد کلید و پریز، تلفن و آیفون نیز می‌تواند از اشتباهات دیگری باشد که ممکن است در طراحی نقشه سیم کشی ساختمان رخ دهد. ترتیب نصب پریزهای برق، آنتن و تلفن نیز باید در تمام ساختمان رعایت شود، در غیر این صورت در سرهم‌بندی سیم‌ها دچار مشکل می‌شویم.

نکته دیگری که باید در طراحی نقشه ساختمان به آن دقت شود، علائم نقشه کشی است که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. برای مثاال تفاوت کلید یک پل و کلید دو پل تنها در یک فلش است و اگر این علائم در نقشه به درستی ترسیم نشوند، امکان روشن شدن دو لامپ به صورت همزمان وجود ندارد.

اشتباهات سیم کشی در آشپزخانه

اشتباهات سیم کشی در آشپزخانهاز دیگر اشتباهات رایجی که در سیم کشی ساختمان‌ها به چشم می‌خورد، سیم کشی نادرست در آشپزخانه‌هاست. باید بدانید که استفاده از یک پریز برای وسایلی با آمپراژ بالا مثل یخچال و مایکرویو اشتباه است و باید برای هرکدام یک پریز جداگانه نصب شود. ارتفاع پریزها از کف و فاصله آن‌ها از سینک ظرفشویی و اجاق گاز باید حتما باید مطابق استانداردهای زیر باشد:

  • ارتفاع استاندارد برای نصب پریز لوازم آشپزخانه از کف باید حداقل 60 سانتی‌متر باشد.
  • ارتفاع استاندارد نصب پریز هود باید حداقل 180 تا 200 سانتی‌متر از کف آشپزخانه باشد.
  • فاصله استاندارد پریز از ماشین ظرفشویی و ماشین از محل خروج لوله آب ی فاضلاب باید حداقل 30 سانتی‌متر باشد.
  • پریز مربوط به پکیج باید 140 سانتی‌متر ارتفاع از کف و 10 سانتی‌متر از شیر گاز پکیج فاصله داشته باشد.
  • پریز دستگاه تسویه آب باید 60 سانتی‌متر از کف و 30 سانتی‌متر از لوله‌های آب و فاضلاب فاصله داشته باشد.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیالوله‌‌گذاری نادرست و غیراصولی

لوله‌هایی که برای عبور سیم‌ها تعیبه می‌شوند نباید در نزدیکی لوله‌های آب گرم قرار بگیرند، چرا که داغ شدن سیم‌ها خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد. از بهترین راهکارهایی که برای جلوگیری از بروز این اتفاق وجود دارد و در سیم‌کشی‌های مدرن از آن استفاده می‌شود، لوله‌گذای در کف ساختمان ‌هاست. به این ترتیب هم زیبایی ساختمان حفظ شده و هم ایمنی کار افزایش پیدا می‌کند، چرا که در کف ساختمان آب و حرارت به صورت مستقیم وجود ندارند. همچنین در حال حاضر دیگر مانند گذشته از لوله‌های آب زیرزمینی فلزی استفاده نشده وبیشتر لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقدم صرفه‌جویی بر امنیت، رایج‌ترین اشتباه سیم کشی

در برخی موارد ممکن است افراد تصمیم بگیرند برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سیم، از یک پریز سیم مشترک بگیرند، اما باید بدانید که این صرفه‌جویی هرگز ارزش خطراتی که می‌آفریند را ندارد. روش استاندارد این است که برای هر پریز یک رشته سیم را به صورت مستقیم به جعبه فیوز بکشید تا از اتصالی احتمالی جلوگیری شود.

اشتباه سیم کشی دیگری که ممکن است به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها رخ دهد، استفاده از سیم‌های نامرغوب و کیفیت است. استفاده از این سیم‌ها نه تنها باعث اختلال روند توزیع برق می‌شود، بلکه می‌تواند خطرآفرین بوده و باعث آتش‌سوزی نیز بشود. پردیس کابل گستر، نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا بوده و ارائه کننده انواع سیم و کابل‌های باکیفیت است که می‌توانید همین الان برای خرید انواع محصولات این کارخانه اقدام کنید.

اتصال سیم‌ها خارج از جعبه تقسیم

 استفاده از جعبه تقسیمجعبه تقسیم یا همان جعبه الکتریکی وظیفه اتصال سیم‌ها به یکدیگر و محافظت از آن‌ها در برابر جوندگان، رطوبت و گرما را برعهده دارد و می‌تواند نقشه الکتریکی ساختمان را به چند واحد سازمان‌دهی کند. باید توجه داشته باشید که هرگز سیم‌ها را خارج از جعبه تقسیم متصل نکنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

استفاده نادرست از سیم‌ها و کوتاه کردن آن‌ها

از رایج‌ترین اشتباهات سیم کشی که در ساختمان‌ها دیده می‌شود، کوتاه کردن بیش از اندازه استاندارد سیم‌هاست. با این کار اتصالات سیم با مشکل روبه‌رو می‌شود و این امر علاوه بر بروز اختلال در جریان برق ساختمان می‌تواند خطرآفرین باشد. بهترین کار این است که سیم‌ها تا حداقل 7 سانتی‌متر از داخل جعبه تقسیم شوند.

نصب جعبه های برقی در مجاورت مواد اشتعال زا

نصب جعبه‌های اتصال یا سیم و کابل‌ها در مجاورت مواد اشتعال‌زا، یکی دیگر از اشتباهات سیم کشی است که ممکن است افراد بی‌تجربه مرتکب شوند. برای مثال قرار گرفتن متریال چوبی در مجاورت سیم‌های بدون محافظ فلزی می‌تواند اشتباهی رایج در سیم کشی باشد، چرا که با ایجاد جرقه در سیم و یا گرم شدن آن، امکان مشتعل شدن چوب‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی باکس‌های پلاستیکی برق را داخل جعبه‌های فلزی قرار می‌دهند.

نصب نادرست قطع کننده مدار از اشتباهات سیم کشی ساختمان

انتخاب اشتباه مدار قطع‌کننده می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی مانند برق ‌گرفتگی یا آتش‌ سوزی شود. برای لوازم بزرگ و سنگین باید از قطع کننده‌های استاندارد استفاده کنید. در لوازم خانگی کوچک و محیط‌های مرطوبی مانند حمام و آشپزخانه، از قطع کننده مدار خطای زمین استفاده می‌شود. در محیط‌های مسکونی و ساختمانی نیز به منظور کاهش خطر آتش سوزی از قطع کننده مدار خطای جرقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدم پشتیبانی از پریزها و سوئیچ‌ها

سوئیچ و پریزهای ضعیف و غیراستاندارد علاوه بر تاثیر منفی بر ظاهر ساختمان، می‌توانند بسیار خطرآفرین بوده و باعث بروز حادثه‌های مختلف شوند. سیم‌های قدیمی به مررو زمان ممکن است مقاومتشان را تا حدودی از دست بدهند و به همین خاطر دمای آن‌ها می‌تواند بیش از اندازه بالا برود. در چنین شرایطی اگر از پریزها و سوئیچ‌های استاندارد استفاده نکنید، احتمال بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر را افزایش می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.