مقاله

نکات مهم خرید سیم و کابل

نکات مهم ​خرید سیم و کابل

در فرآیند پروژه‌های ساختمانی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها خرید سیم و کابل است. برای انتخاب انواع سیم و کابل باید نکاتی را بدانیم و سپس نسبت به خرید اقدام کنیم. لوازم الکتریکی در زندگی همه حضور دارند و هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. هنگام خرید بهتر است این دانش را کسب کنیم تا بتوانیم سیم و کابل استاندارد و با کیفیتی را انتخاب کنیم. در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی درمورد خرید سیم و کابل در اختیار شما بگذاریم.

هنگام خرید سیم و کابل به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکات مهم ​خرید سیم و کابل

در انتخاب سیم و کابل، حساسیت‌های زیادی وجود دارد زیرا در پوسته‌ی ساختمان به کار می‌روند و تعویض آنها کاری بس پر دردسر است. می‌توانید قبل از اقدام به خرید سیم و کابل، اطلاعات لازم را کسب کنید و بهترین آن‌ها را برای ساختمان خود انتخاب کنید. در زیر نکات مهمی را برای این انتخاب در اختیار شما قرار داده‌ایم.

تفاوت سیم و کابل با یکدیگر چیست؟

ممکن است عده‌ای هنوز از تفاوت میان سیم و کابل آگاه نباشند. همیشه اسم سیم و کابل را کنار هم شنیده‌ایم و این باور پیش می‌آید که این دو با هم تفاوتی ندارند. سیم تنها و تنها یک هدایت‌کننده برای جابجایی نیروی برق است. این در حالی است که کابل از گروهی سیم تشکیل شده است که همه با هم در یک روکش یا پوسته گنجانده شده‌اند. کابل قابلیت انتقال نیروی بیشتر و قدرت و دوام بالایی در مقایسه با سیم دارد. همین نکته است که موضوع شناسایی بین کابل و سیم را هنگام خرید پررنگ می‌کند.

تفاوت سیم و کابل

توجه به ساختار کابل و لایه‌های تشکیل‌دهنده آن

هر کابلی از سه لایه عایق، پوشش و رسانا تشکیل شده است. کابل‌ها با توجه به ساختار قدرتی که دارند از انواع متفاوتی تشکیل شده‌اند. سه نوع اصلی دارند : کابل فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف. از بین این سه مدل، کابل فشار قوی ساختار محکم‌تری دارد که می‌توان در بوکسل کردن هم از آن استفاده کرد.

توجه به جنس هادی کابل

متریال هادی به کار رفته در کابل بسیار حائز اهمیت است. جنس هادی ممکن است از مس، آلومینیوم، نقره یا طلا باشد. این موارد هادی قوی جزیان الکتریکی هستند. در بین این‌ها طلا و نقره عملا کاربردی ندارند، زیرا بسیار گران قیمت هستند. امروزه قیمت مس هم بسیار بالاست و در کابل‌کشی ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود. اگر کابلی سبک مد نظر شماست، کابل‌ها با رسانای آلومینیومی را به کار ببرید.

به جریان مجاز کابل‌ها دقت کنید

حداکثر جریان عبوری از سیم و کابل را جریان مجاز می‌گویند. جریان مجاز عبوری از سیم یا کابل اینگونه مشخص می‌شوند که میزان حرارت تولید شده در هادی در هر نقطه‌ای از کابل به خوبی به محیط منتقل شود.

توجه به سطوح بیرونی سیم و کابل

هنگام خرید سیم و کابل حتما دقت داشته باشید که سطح آن‌ها دارای برجستگی یا تورفتگی نباشد. سطح بیرونی سیم باید کاملا صاف باشد. البته کمی موج‌دار بودن این سطح، ایراد محسوب نمی‌شود.

سطح مقطع عایق سیم

انتخاب سطح مقطع بهینه برای هر سیم و کابلی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای بهره‌برداری اقتصادی از سیم‌ها و کابل‌ها لازم است به سطح مقطع آن دقت کرد. هر کابل با هر میزان سطح مقطع، توانایی انتقال جریانی معین را دارد و اگر از آن حد تجاوز کند، باعث افت ولتاژ و کاهش عمر کابل می‌گردد.

جنس روکش سیم

روکش سیم برای حفظ سطح ایمنی بالای سیم یا کابل مهم است. برای محافظت سیم در برابر آسیب‌های محیطی و جلوگیری از خروج جریان برق ، بهتر است به جنس روکش سیم و کابل توجه کرد.

تعداد رشته‌های موجود در یک کابل

قطر یک کابل، نشانه‌ای برای مرغوب بودن آن نیست. بعضی از تولیدکنندگان سیم و کابل که قصد دارند از وزن مس کم کنند، تعدادی از رشته‌های مسی را حذف می‌کنند و به قطر عایق آن اضافه می‌کنند. اینگونه می‌خواهند محصول را مرغوب نمایش بدهند ولی این کابل‌ها برای استفاده، گزینه‌ی خوبی نیستند.

قیمت خرید سیم و کابل

همیشه در وهله اول کیفیت محصول را بسنجید. بررسی قیمت، را برای آخر بگذارید. محصولی که استانداردهای لازم را نداشته باشد، حتی اگر قیمت پایینی هم داشته باشد، گزینه‌ی خوبی نخواهد بود. اگر به مرحله‌ای رسیدید که انتخابتان بین چند گزینه مرغوب بود، فاکتور قیمت را وارد کنید و ارزان‌ترین آن‌ها را تهیه کنید. قیمت را هم باید به صورت لحظه‌ای دریافت کنید و با توجه به همه ویژگی‌های کابل بسنجید.

پردیس کابل گستر، نمایندگی سیم و کابل سیمیا، ارائه دهنده انوع سیم و کابل‌های تولیدی این کارخانه است و همواره در تلاش است تا بهترین قیمت موجود در بازار را ارائه دهد.

 

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.