مقاله

امپدانس کابل کواکسیال چیست؟ + بررسی کاردبرد آن

امپدانس کابل کواکسیال

منظور از امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس استاندارد برای ااکثر کابل‌های کواکسیال RFف 50 یا 75 اهم است. اما منظور از امپدانس چیست؟ طبق تعریف ویکی پدیا، امپدانس الکتریکی، مفهوم کلی‌تر مقاومت الکتریکی، و مقدار مقاومتی است که تحت یک اختلاف پتانسیل متناوب در برابر جریان الکتریکی متناوب ظاهر می‌شود.
منظور از امپدانس کابل کواکسیال هم میزان مقاومت یک کابل کواکسیال در برابر جریان الکتریکی است. امپدانس کابل کواکسیال همواره ثابت نیست و به عوامل متفاوتی بستگی دارد.

انواع امپدانس کابل کواکسیال

همانطور که گفتیم، کابل‌های کواکسیال دارای امپدانس‌های متفاوتی هستند. در واقع این کابل‌ها مطابق با الزامات استاندارد ۳۵۰۱ JIS و بر اساس میزان امپدانس دسته بندی می‌کنند که امپدانس استاندارد آن‌ها 50 و 75 اهم است. به عنوان مثال، کابل مورد استفاده در آنتن‌های دیجیتال خانگی یا تلویزیون‌ها از نوع کواکسیال 75 اهم است. کابل‌هایی هم که برای شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های رادیو مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع امپدانس 50 اهم است. این عدد معمولا روی بدنه کابل‌ها نوشته شده است.

تفاوت در میزان امپدانس کابل‌های کواکسیال، به تفاوت در اجزای سازنده آن‌ها ارتباط دارد. در ادامه اجزای موثر در این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اجزای کابل کواکسیال

اجزای کابل کواکسیال که در میزان امپدانس آن موثر هستند

جنس هادی:

هادی (رسانا) موجود در این کابل‌ها، از اصلی‌ترین اجزای سازنده آن هستند که در میزان امپدانس موثر هستند. عموما برای جلوگیری از ضعیف شدن کابل و آسیب دیدن سیگنال‌ها، از در ساخت این کابل از هادی آلومینیومی یا روکش‌های مربوط به آن استفاده نمی‌شود. در عوض مس یکی از بهترین رساناهایی است که از آن در ساخت این کابل‌ها استفاده می‌شود.

عایق کابل:

جز دیگری که تاثیر زیادی در تعیین میزان امپدانس یک کابل کواکسیال دارد، نوع عایق و دی الکتریک به کار رفته در آن است. در ساخت این کابل‌ها عموما از عایق‌هایی با جنس پلیمر استفاده می‌شود. این عایق‌ها قابیلت شکل دهی بهتری به کابل می‌بخشند و در جهت جدا کردن مغزی از شیلد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیلد کابل

سومین جز موثر، شیلد به کار رفته در کابل است. در مقاله‌ای که راجع به کابل شیلد دار نوشته‌ایم، در مورد انواع جنس شیلدهای مورد استفاده در کابل‌های شیلد دار صبحت کرده‌ایم.

روکش

روکش که آخرین لایه تشکیل دهنده کابل کواکسیال است نیز در میزان امپدانس آن تاثیر می‌گذارد.

کاربرد امپدانس کابل کواکسیال

بعد از بررسی موارد بالا، حتما این سوال پیش می‌آید که دانستن مقدار امپدانس یک کابل چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفتیم، کابل‌های مختلف از امپدانس‌های متفاوتی هم برخوردار هستند. برای مثال، کابل شبکه از امپدانس 50 و کابل تلویزیون از امپدانس 75 برخوردار است. حال اگر امپدانس کابل تلویزیون از 75 بیشتر شود، تصویر اشبعا شده و اگر کمتر باشد، تصویر تار می‌شود. در واقع هر کابل کواکسیالی را نمی‌توان در همه جا استفاده کرد و باید به میزان مقاومت آن در برابر اختلاف پتانسیل ایجاد شده توسط جریان، توجه کرد. با مشخص بودن مقدار مپدانس هر کابل، شما می‌توانید از آن در جای مناسب خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.