مقاله

کابل سربدار زره دار چیست؟

کابل سربدار زره دار

همانطور که پیش‌تر در مقاله کابل زره دار توضیح دادیم، کابل سربدار زره دار از انواع کابل زره دار محسوب می‌شود. که اختصار جهانی آن SAW است و مخفف شده کلمه STEEL WIRE ARMOURDE می‌باشد. این کابل‌ها در سیستم انتقال برق زمینی 1 کیلووات به بالا استفاده می‌شوند. این کابل‌ها در انواع هادی‌های 2هسته‌ای، 3هسته‌ای، 4هسته‌ای، 5هسته‌ایو7هسته‌ای موجود می‌باشد.

چند هسته بودن کابل‌های سربدار زره‌دار

تعریف کابل سربدار زره دار

یک کابل کنترل قدرت و کمکی است که برای استفاده در منبع تغذیه طراحی شده‌است. آن‌ها در سیستم‌ها و چارچوب‌های زیرزمینی، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های کنترل، شبکه‌های قدرت، پروژه‌های موجود در فضای باز و داخلی استفاده می‌شوند.
زره‌ها برای محافظت از کابل در برابر آسیب‌های سنگین طراحی شده‌اند و محافظ مکانیکی این کابل‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل است که بیشتر برای مصارف خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
فولاد به‌کار رفته‌شده در کابل نیز برای محافظت از کابل سربدار زره دار تعبیه شده‌است که خم شدن کابل را بسیار دشوار می‌کند. بنابراین این کابل‌ها بیشتر برای کابل‌کشی‌های زیرزمینی استفاده می‌شوند یا با استفاده از روکش کابل روی دیوارهای بیرونی ثابت می‌شوند.

کابل سربدار زره دار سه هسته ای

ساختار کابل های SWA

ساختار یک کابل سربدار زره دار را می‌توان به شرح زیر تقسیم کرد:
هادی: هادی این کابل‌ها در سیستم‌های برق فشار ضعیف به صورت مس و در سیستم‌های برق فشار قوی از جنس آلومینیوم است.
عایق: عایق این کابل‌های ضمن اینکه می‌تواند از جنس PVC باشد، اما به دلیل خواص الکتریکی عالی و مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، از جنس پلی اتیلن متقاطع (XLPE) ساخته می‌شود.
لایه زیرین: پلی ونیل کلراید یک لایه محافظ بین قسمت داخلی و خارجی کابل ایجاد می‌کند.
غلاف: یک لایه سربی روی محافظ اولیه قرار می‌گیرد، تا به صورت مکانیکی محافظ کابل باشد.
زره کابل: تمام قسمت‌های کابل را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و همچنین در برابر آسیب‌های خارجی از آن‌ها محافظت می‌کند. زره‌های سیاه این کابل‌ها از جنس کربن ساخته‌شده‌اند که می‌توانند در برابر اشعه ماورا بنفش پایدار باشند.

ساختار کابل saw

ساختار کابل‌های سربدار زره دار به محل استفاده آن‌ها برمی‌گردد. به طور مثال وقتی نیاز است که در مکان‌های پرجمعیت نصب شود، لازم است یک لایه بدون هالوژن با نام LSZH در آن استفاده شود. که به این کابل‌های سربدار در اصطلاح SWA BS 6724 گفته می‌شود.
بعد از آتش‌سوزی مترو لندن و وقتی گازهای سمی در هوا پراکنده شد، تمامی کابل‌های مورداستفاده در این مکان به این نوع کابل مجهز شدند.

انواع هسته‌های کابل زره دار سربدار

این کابل از انواع چندین هسته‌ای تولید می‌شود، که قسمت فولادی آن در تمام تنواع آن تکرار می‌شود. انواع مختلف آن در پنج هسته مختلف موجود است.

کابل دو هسته‌ای SWA

کابل دو هسته‌ای نیازی به سیم اتصال به زمین ندارد و مطابق با کلاس 2 طراحی شده است.

کابل سه هسته‌ای SWA

کابل‌ سربدار زره دار سه هسته برخلاف دوهسته‌ای‌ها دارای سیم اتصال به زمین هستند و همچنین کابل زنده و مطابق کلاس 1 طراحی و تولید می‌شوند.

کابل چهار هسته ای SWA

کابل چهار هسته‌ای برای جریان‌های ولتاژ پایین یا جریان کم مناسب است، که از دو جفت سیم هادی مسی ساخته شده‌است.

کابل زره دار سرب دار 5 هسته ای

کابل 5 هسته‌ای معمولا به ترانزیسور ولتاژ ضعیف وصل می‌شود و سه فاز آن برای منبع تغذیه قدرت استفاده می‌شود.

کابل زرهی سربدار هفت هسته‌ای

کابل هفت هسته‌ای برای اتصالات قوی با حداکثر ولتاژ 70Vdc موجود است که از دو زوج که ازفولاد آرموردار تشکیل می‌شود.

نتیجه‌گیری

کابل سربدار زره دار با وجود لایه‌ها مقاوم در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کابل با هسته‌های متفاوت 2تا 7 هسته‌ای برای ولتاژ‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت آن با توجه به مواد اولیه و کیفیت و متراژ متفاوت خواهد بود. برای خرید این کابل  می‌توانید انواع آن‌ را از نماینده فروش محصولات سیم و کابل سیمیا تهیه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.