مقاله

اشکالات موجود در سیم و کابل ها

چند دسته کابل جهت بررسی اشکالات

به منظور ایجاد ایمنی در برق کشی‌ها و جلوگیری از برق گرفتگی انجام می‌شود. شناسایی مشکلات در کابل‌های ایزوله به آسانی کابل‌های غیر ایزوله نیست و اشکالات رایجی مانند بریده شدن و شکست در کنداکتورهای سیم و کابل، متوجه این کابل‌هاست. کابل‌های ایزوله چند هسته، بیشتر از سایر انواع کابل‌های ایزوله با این مشکلات روبه رو می‌شوند. در ادامه با انواع اشکالات سیم و کابل آشنا می‌شویم.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیاانواع اشکالات سیم و کابل

اشکالات مدار باز:

مدار باز از انواع مشکلات کابل است که هنگام شکست کنداکتور یا کنداکتور هل داده شده از مفصل نمایان می‌شود. در چنین حالتی جریان اتفاق نمیوفتد، چرا که کنداکتور شکسته شده است.

اتصال کوتاه یا خطای قطع:

این مشکل اغلب هنگام ایزوله کردن بین دو کابل یا چند کابل چند هسته‌ای و آسیب دیده رخ می‌دهد. به صورت کلی تجهیزات الکتریکی مختلف داری توان متفاوتی هستند و به همین میزان، از مقاومت خاصی در برابر عبور جریان برق برخوردار هستند. حال اگر این مقاومت تا حد زیادی کم شده یا به صفر برسد، جریان بسیار زیاد شده و اثرات حرارتی و مکانیکی شدیدی ایجاد می‌کند. اگر این شرایط سریعا شناسایی نشود، ممکن حوادثی مثل اتش سوزی یا برق‌گرفتگی رخ دهد. اتصال هادی جریان به صورت مستقیم یا از طریق مقاومت‌های کم را اتصال کوتاه می‌گوییم. این خطا توسط فیوزهای مختلف و بریکرها شناسایی می‌شوند.

خطای زمین:

به جاری شدن برق از مسیری کم مقاومت یا مقاومتی بالا نسبت به زمین، خطای زمین گفته می‌شود. این خطا هم مانند اتصال کوتاه بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث بروز حوادثی مثل آتش سوزی و برق‌گرفتگی در تجهیزات منازل مانند یخچال و لباسشویی شود.

آزمون‌های مختلف برای پیدا کردن مکان اشکالات در کابل

  • آزمون بلاویه برای تعیین محل اشکال در کابل
  • آزمون حلقه برای پیدا کردن اشکال کابل
  • آزمون حلقه­ ماریآزمون حلقه­ وارلی
    آزمون اصطکاک با زمین
  • آزمون مدار باز
  • آزمون افت پتانسیل

در ادامه آزمون بلاویه را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هنگامی که خطای زمین اتفاق میوفتد و کابل بدون اشکال دیگری هم وجود ندارد، آزمون Blavier را انجام می‌دهیم تا مکان دقیق مشکل شناسایی شود.

اندازه گیری مقاومت از یک طرف یا یک انتها، آزمون Blavier نامیده می‌شود.

در آزمون Blavier، مقاومت از دو راه اندازه گیری می‌شود:

  • ایزوله کردن انتهای دورتر کابل
  • ارت کردن انتهای دورتر کابل که در شکل هم مشخص است.

خطای زمین در کابل واحد با استفاده از آزمون بلاویه تعیین مکان خواهد شد. در این آزمون، منبع تغذیه ولتاژ پایین، یک آمپرسنج و ولت سنج در یک شبکه پل استفاده می‌شوند.
مقاومت بین یک انتها از کابل (انت‌های فرستنده) و زمین اندازه گیری می‌شود، در حالیکه انتهای دورتر از زمین ایزوله شده است.

فرض کنید که ما مقاومت کل از یک کابل تک هسته‌ای را می‌دانیم (قبل از خطا) که RΩ است و:مقاومت خطا تا زمین=r

مقاومت از انتهای دورتر تا خطای کابل =r۱

مقاومت انتهای آزمون تا خطا=r۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.