مقاله

انتخاب کابل مناسب کولر گازی و کولر آبی

کابل مناسب کولر

برای هر وسیله برقی که در منزل دارید، باید از سیم برق مناسب آن استفاده کرد. هر وسیله یک ولتاژ دارد و اگر سیم برقی مناسب با آن انتخاب نکنید هم دستگاه به مشکل می‌خورد هم سیم برق می‌سوزد. لذا حتما باید به سیم مناسب وسیله برقی اهمیت دارد. می‌خواهیم در این مطلب راجع به انتخاب کابل مناسب کولر (هم کولر آبی و هم کولر گازی) صحبت کنیم.

کابل مناسب برای کولر آبی

برای کولرهای آبی از سه رشته سیم شماره 2.5 از جعبه فیوز تا کلید کولر استفاده کنید. چرا سه رشته سیم؟ یکی برای نول، یکی برای فاز و دیگری برای ارت لازم هستند. از کلید کولر تا خود کولر هم 5 عدد سیم برای نول، پمپ، ارت، دور تند و دور کند کولر نصب کنید. دو لوله برق برای سیم‌کشی کولر آبی در نظر بگیرید که یکی دارای 5 رشته سیم و دیگری دارای 3 رشته سیم است. ممکن است نوع برق‌کشی ساختمان شما ارت نداشته باشد.

خرید سیم و کابل سیمیا

همانطور که همه ما می‌دانیم کلید کولر از سه کلید، پمپ، موتور و دور تند و کند تشکیل شده است. سیم‌های نول را نیازی نیست به کلید کولر وصل کنیم. سیم‌ها به ترمینال کولر در داخل کولر و در جعبه ترمینال برق متصل می‌شوند. برای کابل 5 رشته، یک دریچه ورودی در پست کولر تعبیه شده است که از این طریق کابل به داخل جعبه می‌رود. اگر برای سیم ارت جایی در کولر قرار داده نشده بود می‌توان سیم را از روی بدنه کولر رد کرد و به پیچ اتصال زمین نصب کرد. روی ورودی‌ها حروف اختصاری نوشته شده‌اند که با توجه به آن‌ها می‌توان هر یک از سیم‌ها را به جایگاه خودش وصل کرد. حروف P برای پمپ، L برای ورودی فاز، S برای دور کند و F برای دور تند به کار برده می‌شوند.

سیم کشی کولر آبی

بعد از نصب هر سیم در محل درست خود می‌توانید با روشن کردن کولر، ایراد آن را بیابید. اگر کولر اصلا روشن نشود نشان می‌دهد که سیم فاز اشتباه وصل شده و اگر موتور روشن شد ولی پمپ آب کار نکرد، سیم نول را اشتباه متصل کرده‌اید. اگر فیوز برق پرید، باید جایی را بیابید که سیم فاز و نول کجا به هم متصل شده‌اند. کابل مناسب کولر آبی مشخص است و دغدغه‌هایی که برای کولر گازی مطرح هستند، در این مورد پیش نمی‌آیند.

چه سیمی برای کولر گازی مناسب است؟

کابل مناسب برای کولر گازی

برای رساندن برق به کولر گازی از چه نوع سیمی و با چه ولتاژِی استفاده کنیم؟ هر کولر گازی، پلاکی مشخص دارد که تمام اطلاعات روی آن نوشته شده است. طرفیت سرمایش و گرمایش کولر نیز به وات روی همین پلاک ثبت شده است. این موضوع که هم عملکرد سرمایشی و هم عملکرد گرمایشی دارد را نیز از روی همین پلاک می‌توان تشخیص داد. میزان وات را باید بر 3ونیم تقسیم و در 12 ضرب کرد. مقداری که به دست می‌آید را BTU می‌نامند. در برخی از پلاک‌های کولرها مقدار BTU و مقدار جریان را نیز می‌نویسند. میزان جریان مصرفی کولر گازی بر حسب آمپر از تقسیم BTU بر 2000 به دست می‌آید.
با محاسبه جریان مصرفی برق کولر، می‌توان سیم مناسب با آن را تهیه کرد. روی تمام سیم‌ها عددی به نام نمره ثبت شده است مثلا سیمی با نمره 1.5 برای 16 آمپر برق مناسب است. این سیم برای یک کولر گازی که برای سرمایش 9.2 آمپر و برای گرمایش 8.2 آمپر جریان می‌کشد، مناسب است. همیشه نمی‌توان اینطور دقیق محاسبه کرد. سیم شماره 1.5 و شماره 2.5 هر دو برای کولر بالا ،ایده‌آل به نظر می‌رسند. در صورتی که شرایط محیطی و بسیاری عواملی دیگر مانند دمای هوا، طول سیم، اصل یا فیک بودن و سالم بودن آن نیز بر انتخابش موثر هستند. این نکته هم حائز اهمیت است که کولرهای گازی در استارت به جریان بیشتری نیاز دارند.
برای مثال ببینیم چه زمانی می‌توانیم از کابل 2 در 2.5 استفاده کنیم؟ فاصله کابل تا محل نصب کولر تقریبا ده متر باشد و ظرفیت کولر حداکثر 18000 بی تی یو باشد.
اگر این ظرفیت بیشتر از 18000 و کمتر از 32000 بی تی یو باشد و طول کابل به کار برده شده نیز 20 متر باشد، از کابل 2 در 4 باید استفاده شود.
از سیم‌های تکه تکه شده برای سیم کولر استفاده نکنید زیرا ممکن است در اثر گرما دچار آتش‌سوزی شوند. برای جلوگیری از بروز این خطر، جعبه فیوز برای سیم‌ها استفاده کنید.
سیم‌کشی کولرهای گازی یک تکه و اسپیلت یا کولرهای گازی دو تکه
کولرهای گازی دو نوع یک و دوتکه دارند. برای سیم‌کشی کولرهای یک تکه، 3 رشته سیم را از جعبه فیوز یا کنتور تا محل نصب کولر گازی می‌کشند. برای اسپیلت‌ها باید از جعبه فیوز یا کنتور، برق را تا کمپرسور (یونیت خارجی) کولر گازی با استفاده از دو رشته سیم برسانید. در برخی مدل‌های اسپیلت باید برق تا محل یونیت داخلی کشیده شود. در کل برای سیم‌کشی کولر گازی بهتر است از یک سرویس‌کار کمک بخواهید.

چه فیوزی برای کولر گازی مناسب است؟

تا الان درمورد مواردی که باید رعایت شود مثل سیم مناسب و نحوه سیم‌کشی صحبت کرده‌ایم، یک مورد دیگر انتخاب فیوز مناسب برای کولر گازی است که مطرح می‌گردد. در کاتالوگی که در بسته‌بندی کولر هست، ظرفیت فیوز مناسب درج شده است. اگر در داخل کاتالوگ نوشته نشده بود، بهتر است از فیوزهای ظرفیت بالا استفاده نکنیم. شاید یک کلید 16 آمپری نوع C مناسب باشد. معمولا برای کولرهای گازی 9000 و 12000 بی تی یو از فیوز 10 یا 16 آمپر و برای 18000 و 24000 بی تی یو از 25 و 30 آمپر استفاده می‌شود. در هر صورت بهتر است برای همه این موارد از یک برق‌کار ماهر در خواست کنید تا برای نصب نزد شما بیاید.

کلام پایانی

رعایت کردن تمام این موارد، طول عمر کولر گازی شما را افزایش خواهد داد. علاوه بر این‌ها نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید.

  • محل کندانسور در بازه‌های زمانی متفاوت تمیز کنید تا از مصرف برق زیاد کولر پیشگیری کنید.
  • بهتر است کمپرسور را در سایه و محل‌هایی که آفتاب کمتر می‌افتد، نصب کنید و با این کار بازدهی کولر را افزایش دهید.
  • اگر کمپرسور را در جهت وزش باد نصب کتید، حرارات کندانسور سریع‌تر کاهش می‌یابد.
  • سالی یک بار کولرتان را سرویس کنید.

برق‌کاری کولر گازی به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست و بهتر است توسط یک متخصص برق انجام شود. چرا که سیم‌کشی کولر به دانش و مهارت فنی زیادی در این زمینه نیاز دارد. سعی کردیم در این مقاله در زمینه انتخاب کابل مناسب کولر چه گازی و چه آبی مطالبی را اشاره کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.