مقاله

مراحل تولید سیم و کابل

مراحل تولید سیم و کابل

سعی کردیم در این مطلب، مراحل تولید سیم و کابل را به صورت خلاصه توضیح دهیم.  همانطور که می‌دانید سیم‌ها و کابل‌ها از اجزای متفاوتی مثل عایق، روکش و هادی تشکیل شده‌اند که  هرکدامشان در مرحله‌ای ساخته شده‌اند. به طور کلی، می‌توان 6 مرحله برای تولید سیم در نظر گرفت که به شرح زیر است.

نازک کاری

نازک کاری طی دو مرحله و با دستگاه نارک کن کشش سنگین راد و همینطور دستگاه نازک کن کشش سبک فاین انجام می‌شود. دستگاه کشش راد، مفتول‌های مسی یا آلومینیومی را به سیم‌ها با سایزهای کوچک‌تر تبدیل می‌کند. استفاده از این دستگاه آسان می‌باشد. با استفاده از این دستگاه قطر مفتول‌ها را به میزان مورد نظر می‌رسد. فرآیند کشش در روغن انجام می‌شود که برای روانکاری لازم است. در مرحله دوم نازک کاری، قطر مفتول‌ها با کمک دستگاه کشش فاین به قطر مدنظر مشتری تغییر پیدا می‌کنند. حتی این دستگاه قابلیت این را دارد که هادی‌هایی به اندازه تار مو تولید کند.

آنیل کاری

بعد از این که مفتول‌ها نازک شدند و به قطر دلخواه رسیدند، آماده آنیل شدن و قرار گرفتن در کوره هستند. برای آنیل‌کاری، تعداد مشخصی مفتول باید جمع شوند تا انجام شود.  برای استحکام و شکل‌پذیری فلزات می‌توان از روش سرد و گرم کردن استفاده کرد و در اینجا از نوعی عملیات حرارتی استفاده می‌کنیم که همان آنیل کاری است.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیابانچ  یا تاباندن

برای این مرحله از دستگاه بانچر استفاده می‌شود. برای تولید سیم و کابل‌هایی خاص مانند کابل خودنگهدار، باید رشته‌های مختلف به صورت منظم به هم تابیده شوند. در همان کابل خودنگهدار، رشته مغزی در مرکز قرار گرفته و بقیه رشته‌ها با یک جهت چرخش معین و همینطور طول تاب مشخص دور آن تابیده می‌شود، زیرا مغزی وظیفه تحمل کل وزن کابل را دارد.

عایق کاری

عایق‌کاری توسط دستگاه اکسترودر انجام می‌شود. این دستگاه‌ها مواد PVC، XLPE، HDPE و نیمه هادی را به صورت یکپارچه به عنوان عایق یا روکش یا حتی لایه میانی تزریق می‌کند. مواد در داخل ماردون دستگاه و بعد عبور از عناصر حرارتی کم کم ذوب و به شکل خمیری از کلگی آن خارج می‌شوند. در انتها در قالب‌هایی مناسب با سایز و ضخامت کابل قرار می‌گیرند. اگر محصول در اینجا یک سیم باشد، به مرحله بسته‌بندی می‌رود. ممکن است زیره یک کابل باشد، در این صورت روی قرقره‌های مخصوص جمع می‌شوند.

روکش زنی

دو دسته اکسترودر تغذیه سرد و تغذیه گرم وجود دارد. اکسترودرها با نیروی زیادی که به خمیری از پلاستیک و چرم وارد می‌کنند، محصولی نواری مانند با یک سطح مقطع معین تولید می‌کنند. در تغذیه نوع سرد آن، مواد بعد از خروج از کلگی، وارد یک کانال آب خنک می‌شوند و در طول وان، به دمای محیط می‌رسند و با جریان هوا خشک می‌شوند. بعد توسط دستگاهی، مشخصات فنی کابل روی آن چاپ می‌شود.

بسته بندی

در آخرین مرحله، محصولاتی که تولید شده است با توجه به نیاز مشتری و همان متراژ مورد نظر او بسته‌بندی می‌شود. سیم و کابل‌ها روی قرقره‌های چوبی یا کلاف‌ها تحویل داده می‌شوند. معمولا روی محصولات را وکیوم می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.