مقاله

انواع کابل شبکه و بررسی تفاوت آن‌ها

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه، موضوعی‌ست که در این مطلب راجع به آن صحبت می‌کنیم.

شناخت این کابل‌ها و دانستن تفاوت انواع کابل شبکه می‌تواند به شما در خرید کابل مورد نیازتان کمک کند.، پس تا انتها با پردیس کابل گستر همراه باشید.

کابل شبکه چیست؟

قبل از بررسی انواع کابل های شبکه، بهتر است نگاهی کلی به تعریف کابل شبکه داشته باشیم. کابل شبکه که به آن کابل LAN هم گفته می‌شود، بستر انتقال داده‌ها در یک شبکه هستند. درواقع این کابل‌ها رابطی بین کامپیوترها و سایر اجزای یک شبکه هستند و نقش آن‌ها جابجایی داده‌ها بین این اجزاست. این کابل‌ها را براساس پهنای باند، سرعت، میزان نویزپذیری و برخی ویژگی‌های خاص دیگر دسته بندی می‌کنند. در ادامه تمامی این کابل‌ها و تفاوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم.

دسته بندی کلی انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه به صورت کلی در 3 دسته Twisted pair، کواکسیال و فیبر نوری جای می‌گیرند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

1. کابل شبکه زوج به هم تابیده شده (Twisted Pair):

کابل زوج به هم تابیده شده یا Twisted Pair از پرکاربردترین کابل های شبکه است از 4 جفت سیم تشکیل شده است. تعداد پیچش جفت سیم‌ها در یکدیگر در هر اینچ به صورتی است که هم از تداخل سیگنالی با سایر جفت‌ها جلوگیری شود و هم کابل از دستگاه‌های الکتریکی دیگر تاثیر نگیرد. با افزایش میزان تابیده شدن جفت سیم‌ها، نویزپذیری کاهش یافته و نرخ انتقال و به تبع آن قیمت کابل نیز افزایش پیدا می‌کند. میزان پیچش جفت سیم‌ها اساس تولید کابل‌هایCat1 تا 8 Cat است که در ادامه این مقاله درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

2. کابل شبکه کواکسیال:

کابل شبکه کواکسیال از دهه‌های گذشته (1980) در راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری و اتنقال داده‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این کابل‌ها از دو استاندارد 10base2 یاthinnet و10base5 یا thicknet مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در حال حاضر استاندارد thicknet دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید درباره انواع کابل کواکسیال بیشتر بدانید و درباره خرید آن تصمیم بگیرید، مقاله‌ای که در این زمینه نوشته‌ایم را از دست ندهید.

3. کابل شبکه فیبر نوری:

کابل فیبر نوری که از شیشه‌هایی بسیار نازک ساخته شده است و انتقال داده در آن‌ها از طریق جران نور اتفاق میوفتد. کابل‌های فیبر نوری نسبت به دو نوع قبلی از پهنای باند و سرعت بیشتری برخوردارد هستند. درباره فیبر نوری و انواع کابل فیبر نوری آن در مقاله‌ای دیگر به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم و در اینجا به ادامه بررسی کابل‌های شبکه در دسته‌بندی‌های دیگر می‌پردازیم.

نحوه نام گذاری کابل‌های شبکه

همانطور که گفتیم، کابل‌های شبکه بر اساس پهنای باند، میزان نویزپذیری، سرعت انتقال اطلاعات و برخی ویژگی‌های خاص دیگر دسته بندی می‌شوند. در حال حاضر کابل‌هایی با دسته بندی 1 (Category 1) تا دسته بندی 8.2 (Category 8.2) وجود دارند. هرچه این دسته بندی بالاتر می‌رود، سرعت انتقال اطلاعات، میزان نویزپذیری و پهنای باند آن کابل هم بالاتر می‌رود. دسته بندی Cat 1 متعلق به کابل‌های تلفن تک زوج یا دوتایی هستند که تنها برای انتقال سیگنال‌هی صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌هایی که در دسته بندی Cat 2 قرار دارند، علاوه بر انتقال سیگنال‌های صوتی، در انتقال داده‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به ارتقا هر کابل، نام آن هم تغییر می‌کند. برای مثال، هنگامی که سرعت انتقال داده‌ها در کابل Cat5 از 10 مگابیت بر ثانیه به 100 مگابیت بر ثانیه بهبود یافت، نام کابل جدید به Cat5e تغییر یافت کهe ، مخفف Enhanced و به معنی بهبودیافته است. در دسته بندی‌های دیگر نیز این رویکرد به چشم می‌خورد. برای مثال، در کابل Cat6a پهنای باند از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز افزایش یافت و a، مخفف Augmented و به معنی افزایش یافته می‌باشد. تغییرات بزرگ‌تر نیز منجر به ایجاد یک دسته بندی جدید می‌شوند و تا کنون کابل‌های Cat8.2 آخرین نسخه کابل‌های شبکه می‌باشد.

انواع کابل شبکه زوج سیم

کابل شبکه Cat5

کابل‌هایی که در این دسته بندی قرار دارند از نوع UTP بوده و این استاندارد نیز مانند استانداردهای قبلی در حال منقضی شدن است. حداکثر پهنای باند آن‌ها 100 مگاهرتز بوده و حداکثر سرعت انتقال داده در آن‌ها 100 مگابیت است. مسیری به طول حداکثر 100 متر توسط این کابل‌ها پوشش داده می‌شود. در حال حاضر این کابل‌ها در بازار به سختی پیدا می‌شوند و خرید و فروش آن‌ها دیگر صورت نمی‌گیرد.

کابل شبکه Cat5e:

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، حرف e مخفف Enhanced و به معنای پیشرفته می‌باشد و نشان می‌دهد که این کابل، حاصل ارتقا یافتن کابل Cat5 می‌باشد. سرعت انتقال داده‌ها در این کابل از 100 مگابیت بر ثانیه به 1000 مگابیت بر ثانیه رسید. قیمت مناسب کابل‌های Ca5e از ویژگی‌های مثبت آن‌ها محسوب می‌شود. برای افزایش سرعت این کابل‌ها به 5 گیگ در ثانیه، برنامه‌ای تحت عنوان استاندارد IEEE P802.3bz وجود دارد که در کابل کشی Cat6 نیز کار می‌کند.

کابل شبکه Cat6

در این استاندارد، به منظور کاهش تداخلات و بهم ریختگی سیگنال‌ها، از اسپیلین نایلون و محافظ الکتریکی روی کابل‌ها استفاده شده است. سرعت انتقال داده در این کابل‌ها 1000 مگابیت بر ثانیه است، البته تا فاصله 55 متری. در فواصل طولانی‌تر این سرعت به کم‌تر از 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. با اینکه این کابل نسبت به کابل‌هایی با استاندارد Cat5 و Cat5e مسافت کوتاه‌تری را پوشش می‌دهد، به علت تفاوت در ساختار، قیمت بیشتری دارد.

کابل شبکه Cat6a

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، در کابل Cat6a پهنای باند از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز افزایش یافت و a، مخفف Augmented و به معنی افزایش یافته می‌باشد. همچنین ضخامت و حفاظت در این کابل‌ها افزایش یافته است. این کابل‌ها نسبت به Cat6 مسافت بیشتری را تحت پوشش قرار داده و تا 100 متر قابل استفاده هستند. سرعت انتقال داده در این کابل‌ها 10 گیگ بر ثانیه است و می‌توان از آن در شبکه‌های پر سرعت و مدرن استفاده کرد.

کابل شبکه cat7

این کابل‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری موجود استفاده می‌کنند، پهنای باند آن‌ها 600 مگاهرتز بوده و سرعت انتقال داده‌ها 10 گیگابیت بر ثانیه است. این کابل محدودیت در مسافت‌های طولانی کمی کارکرد خود را از دست داده و سرعت آن به 10 گیگ در ثانیه می‌رسد، در صورتی که در مسافت‌های کوتاه (کمتر از 15 متر) سرعت آن به 100 گیگ بر ثانیه هم می‌رسد. این کابل‌ها برای سیستم‌های پایگاه داده، حرفه ای، سرور و … انتخاب مناسبی‌ هستند.

موارد استفاده پهنای باند (بر حسب MHz) سرعت انتقال اطلاعات گروه
سیستم‌های قدیمی تلفن، JSDNو مودم   0.4 حداکثر تا 1 مگابیت در ثانیه Cat1
شبکه‌های Token Ring  4 حداکثر تا 4 مگابیت در ثانیه Cat2
شبکه‌های Token Ring و 10 BASE-T 16 حداکثر تا 10 مگابیت در ثانیه Cat3
شبکه‌های Token Ring 20 حداکثر تا 16 مگابیت در ثانیه Cat4
اترنت (10 مگابیت در ثانیه)، اترنت سریع (100 مگابیت در ثانیه)، شبکه‌های Token Ring (16 مگابیت در ثانیه) 100 حداکثر تا 100 مگابیت در ثانیه Cat5
شبکه‌های Gigabit Ethernet 100 حداکثر تا 1000 مگابیت در ثانیه Cat5e
شبکه‌های Gigabit Ethernet 250 حداکثر تا 1000 مگابیت در ثانیه Cat6
10G 500 حداکثر تا 10000 مگابیت در ثانیه Cat6A
10G 600 حداکثر تا 10000 مگابیت در ثانیه Cat7
10G 1000 حداکثر تا 10000 مگابیت در ثانیه Cat7A
40G 1600-2000 حداکثر تا 40000 مگابیت در ثانیه Cat8

انواع کابل شیلددار و بدون شیلد شبکه

کابل‌های شبکه مانند تمام کابل‌های دیگر می‌توانند در دو نوع شیلددار و بدون شبکه تولید شوند. در ادامه هر یک از این دو نوع را بررسی می‌کنیم.

کابل شبکه شیلد دار (Shielded Twisted Pair یا STP)

کابل Shielded Twisted Pair از زوج سیم به هم تابیده‌ ساخته شده است. شیلد دار کردن کابل‌ها نویزپذیری آن‌ها را کاهش می‌دهد و به همین علت، در محیط‌های نویزدار یا هنگامی که قرار است کابل در نزدیکی میدان مغناطیسی قرار بگیرد (برای مثال در نزدیکی کابل برق)، از این نوع کابل استفاده می‌شود.
در این کابل‌ها نوع شیلد به کار رفته متفاوت است؛ حرف F در نام این کابل‌ها بیانگر وجود فویل بوده و S، بیانگر وجود شیلد یا محافظ بافته شده است. فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP قرار می‌گیرد.
در مقاله‌ای که راجع به انواع کابل شیلد دار نوشته‌ایم، می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به این کابل‌ها بدست آورید.

کابل شیلد دارکابل شبکه بدون شیلد (Unshielded Twisted یا UTP)

کابل Unshielded Twisted از زوج سیم به هم تابیده شده بدون شیلد ساخته شده است و نام استاندارد آن U/UTP می‌باشد. از آنجایی که این کابل‌ها با شیلد محافظت نمی‌شوند، نسبت به تمام انواع کابل‌های شبکه قیمت کم‌تری دارند. این کابل در شبکه‌هایی که داده‌ها اهمیت چندانی ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل بدون شیلد

برای خرید یا اطلاع از آخرین قیمت انواع کابل شبکه، می‌توانید الان با شماره موجود در تصویر زیر تماس بگیرید. پردیس کابل گستر، نماینده رسمی سیم و کابل سیمیا بوده و عرضه کننده انواع کابل‌های شبکه با بهترین کیفیت موجود در بازار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.