مقاله

کابل کواکسیال چیست و انواع آن را بشناسید | خرید کابل کواکسیال سیمیا

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال (coaxial cable) یک کابل چند رشته‌ای است که جنسش مسی است و دور آن با لایه‌ای نارک از آلومینیوم پوشانده شده است. روی کابل یک لایه رسانای خارجی قرار گرفته است که از نفوذ نویزها و تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. یک رسانای روی این کابل قرار داده شده برای این که به منعطف شدن کابل کمک می‌کند.
نام دیگر ابن کابل، کابل آنتن است و هرکدام از آن‌ها امپدانس مخصوص خودشان را دارند. مثلاٌ کابل ماهواره خانه از نوع 75 اهمی است. در این مقاله می‌خواهیم انواع مدل‌های این کابل و دلیل استفاده و مزیت‌های آن را بررسی کنیم.

کابل کواکسیال

چرا از کابل کواکسیال (coaxial cable) یا هم محور استفاده می‌کنند؟

این کابل از نوع کابل‌های انتقال داده محافظت شده است. در کابل کواکسیال، موقغ گیرندگی دیتاها هیچ نویزی در طول مسیر به آن وارد نمی‌شود و موقع فرستندگی هیچ اشعه‌ای دیده نمی‌شود و به این طریق از کل موج منتقل شده محافظت می‌گردد. سیگنال‌هایی با فرکانس بالا حمل می‌شوند. این کابل‌ها در جاهای بسیاری کاربرد دارند مثل دوربین مدار بسته، رسانه‌های رادیویی و تلویزیون.
از این کابل در فاصله‌های زیاد برای برقراری ارتباط بین شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و تلفنی استفاده می‌کنند و نوع کوتاه آن را برای ارتباط بین وسایل تصویری خانه و اندازه‌گیری الکتریکی به کار می‌برند.

کابل کواکسیال

امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

به میزان مقاومت یک کابل کواکسیال، امپدانس می‌گویند. زمانی که جریانی از سیگنال‌ها از این کابل عبور می‌کند،  اختلاف پتانسیلی در کابل به وجود می‌آید و برای کنترل این موضوع در کابل هم محور، مقاومتی ایجاد می‌شود که همان امپدانس کابل کواکسیال است. اگر می‌خواهید در مورد امپدانس کابل کواکسیال بیشتر بدانید، خواندن مقاله‌ای که در این زمینه نوشته‌ایم را پیشنهاد می‌کنیم.

انواع کابل‌های کواکسیال

کابل‌های آنتن انواع متنوعی دارند که در حوزه‌های متفاوت از آن‌ها استفاده می‌شود.

کابل کواکسیال RG-59

این مدل کابل برای انواع خدمات دوربین مدار بسته انتخاب خوبی است. برای منتقل کردن دیتاها در مسیرهای طولانی از این کابل استفاده می‌کنند تا امکان از بین رفتن سیگنال را هم کاهش دهند.

کابل کواکسیال RG-11

برای سیگنال‌های HD، این نوع کابل را به کار می‌برند زیرا درگاه بزرگ‌تری نسبت به بقیه کابل‌ها دارد.

کابل کواکسیال RG-6

اگر کابلی که برای تلویزیون به کار می‌برید، کیفیت پایینی داشته باشد روی تصویر و صدا تأثیر زیادی می‌گذارد. کابل RG-6 مقاومت 75 اهمی دارد و به همین دلیل برای تلویزیون بهتر است استفاده شود. این مدل کابل چون رسانای بزرگتری دارد برای انتقال سیگنال‌های اینترنتی به کار برده می‌شود. در نهایت این کابل‌ها را در فرکانس بالا و پهنای باند بالا استفاده می‌کنند.

مزیت‌های کابل کواکسیال

مزیت‌های کابل کواکسیال

در عمده‌ی سیم‌کشی‌ها در منزل از کابل آنتن استفاده می‌شود و مزایای زیادی دارند. این کابل‌ها نصب آسانی دارند و هزینه‌ی پایینی برای استفاده در سیم‌کشی ساختمان دارند. به راحتی قابل توسعه هستند و مقاومت بالایی نسبت به تداخل الکترومغناطیسی دارند. این کابل‌ها دوام نسبتاً بالایی دارند. همه‌ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا هنوز هم این نوع کابل‌ها در سیم‌کشی‌ها به کار برده شوند.

خرید کابل کواکسیال سیمیا

کابل کواکسیال سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های آنتن موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.