مقاله

کابل شیلد دار چیست؟ بررسی انواع کابل شیلد دار

کابل شیلد دار

کابل شیلد دار چیست؟

کابل شیلد دار، جزو آن دسته کابل‌هایی‌ست که توسط یک لایه محافظ که به آن شیلد گفته می‌شود، پوشانده شده است. هدف از شیلد دار کردن کابل‌ها این است که داده‌های موجود در آن از تداخلات الکتریکی (نویز) و فشارهای مکانیکی در امان بماند. فلزات رسانایی مثل مس و آلومینیوم در شیلد دار کردن کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مواردی که دقت در ارسال اطلاعات اهمیت دارد، پیشنهاد می‌شود که از این نوع کابل استفاده شود، در غیر این صورت ممکن است سیگنال‌های ارسالی با خطا روبه‌رو می‌شوند. از این کابل‌ها برای ارسال انواع سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال کاربرد دارند. کابل‌های شیلد دار انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کابل شیلددار در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطور که کمی بالاتر گفتیم، از این کابل‌ها در مواردی که ارسال صحیح اطلاعات اهمیت بالایی دارد استفاده می‌شود. در واقع کاربرد آن‌ها در محیط‌های نویزدار است. برای مقال زمانی که کابل‌ها در مجاورت دکل‌های مخابراتی قرار می‌گیرند، ممکن است تحت تاثیر بارهای الکتریکی و میدان مغناطیسی قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها به درستی منتقل نشود. در چنین مکان‌هایی استفاده از کابل شیلددار ضروری است، اما در محیط‌هایی مثل ساختمان‌های مسکونی، استفاده از کاب‌ل‌های بدون شیلد هم منعی ندارد.

انواع شیلد مورد استفاده در کابل‌های شیلد دار

با توجه به کاربرد کابل و شرایطی که استفاده می‌شود، نوع شیلد استفاده شده در کابل‌ها هم متفاوت است.

شیلد استاتیک:

شیلد استاتیک برای جلوگیری از ایجاد نویز در نوعی از کابل‌ها یا کابل تابیده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیلد استاتیک از یک لایه پلی استر، یک سیم ارت مسی قلع اندود و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است و برای حفاظت بیشتر، گاهی اوقات از یک نوار پلی استر روی آن هم استفاده می‌شود. با اتصال سیم‌های ارت به زمین، بخش شیلد دار کابل از میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده در امان می‌ماند.

سیم شیلد:

از سیم شیلد برای اتصال کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود. سیم شیلدها برای سیگنال‌های RF، آنتن‌های رادیوهای غیر حرفه‌ایی، اتصال کابل‌های کواکسیال تک هادی، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال ویدئویی داخلی و دستگاه‌های تست الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌هایی از این نوع برای فرکانس‌هایی بالای 4 و 2 گیگاهرتز انتخاب بهتری‌ هستند.

انواع کابل شیلد دار

1) کابل شیلد دار صوتی

کابل شیلد دار صوتی، از پرکاربردترین انواع کابل شیلد دار است. این کابل به صورت کلی برای انتقال امواج صوتی بین نقاط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا که توسط شیلد محافظت می‌شود، نویزهای موجود در مسیر انتقال روی داده‌های آن تاثیری نمی‌گذارد. درواقع میزان عملکرد کابل شیلد دار در کاهش نویز، از مهم‌ترین فاکتورهای خرید آن‌ها محسوب می‌شود. این کابل در دمای 5 تا 40 درجه سانتی گراد قابل استفاده است. تعداد رشته‌های آن بین 1 تا 61 می‌باشد و با توجه به کاربردش، تعداد رشته‌های آن هم متفاوت است. برای مثال، کابل‌هایی با 2 رشته در وسایلی مانند اسپیکرهای خانگی استفاده می‌شود. کابل شیلد دار صوتی دارای 3 نوع خدماتی، فویلی و بافته است. در ادامه این 3 مورد را بررسی می‌کنیم.

کابل شیلد دار بافته:

در این نوع کابل، هادی اصلی توسط رشته مس‌های بافته پوشانده می‌شود و به این ترتیب، سیگنال‌هایی بدون نویز از آن عبور می‌کنند. در ساختمان داخلی این کابل، هادی مسی کلاس 5 وجود دارد که توسط عایقی محصور شده است و روی آن شیلد بافته شده با مس قلع اندود با پوشش تقریبی 85% قرار دارد. در نهایت نیز روکش PVC/ST2 90°C روی تمام آن‌ها قرار می‌گیرد. هزینه بالا و انعطاف‌پذیری پایین، از مشکلات کابل شیلد دار بافته به شمار می‌روند.

کابل شیلد دار خدماتی:

کابل شیلد دار خدماتی از نظر ساختار به کابل شیلد دار بافته شباهت دارد، اما در این کابل یک لایه مسطح از رشته‌های مسی در اطراف هادی اصلی در یک جهت قرار می‌گیرد. این کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های شیلدار بافته، انعطاف‌پذیری بیشتر و قابلیت محافظت کمتری به خصوص در برابر RFI دارد. انعطاف‌پذیری بالاتر سبب طول عمر بیشتر آن شده است. فرآیند تولید این کابل نیز بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود، به خصوص که در ساخت آن از مس کمتری استفاده می‌شود.

کابل شیلد دار فویلی:

این کابل دارای یک لایه پوشش نازک از نوعی پلی استر به نام مایلار، در کنار لایه‌ای از آلومینیوم است. ترکیب این پوشش‌ها در کنار یکدیگر باعث شده تا کابل شیلد دار فویلی دارای محافظتی صددرصدی باشد، اما وجود لایه آلومینیومی در این کابل که با فلز مس پوشیده شده است، انعطاف‌پذیری آن را کم می‌کند. انواع کابل شیلد دار فویلی سبک و ارزان قیمت هستند و در کابل‌های صوتی دیجیتال و کابل‌های چند هسته‌ای کاربرد دارد.
به صورت کلی از کابل‌های شیلد دار صورتی بافته و فویلی در مواردی که باید به صورت ثابت استفاده شوند، مثل خانه یا استودیو، استفاده می‌شود. کابل‌های شیلد دار صوتی خدماتی هم در مواردی که کابل به صورت ثابت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، انتخاب مناسبی‌ست، مثل استفاده از آن برای یک گیتاریست.

2) کابل شیلد دار تلفنی

کابل شیلد دار تلفن زیر مجموعه‌ای از کابل مخابراتی است که انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را برعهده دارد. کابل‌های مخابراتی به دلیل گسترش ارتباطات تلفنی نقش بزرگی در زندگی ما ایفا می‌کنند. همانطور که می‌دانید سیگنال‌های رادیویی و مغناطیسی اطراف ما زیاد هستند و اگر از کابلی بدون شیلد برای خطوط تلفن استفاده شود، نویزها مانع برقراری ارتباطات تلفنی باکیفیت می‌شوند. کابل شیلد دار تلفن یک لایه محافظ داخلی دارد که داده‌های موجود در آن را از تداخلات الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی حفظ می‌کند. این کابل‌ها با کشیده شدن یک لایه فویل آلومینیوم که به صورت طولی یا عرضی به دور سیمی آنیل شده یا بدون آنیل کشیده می‌شود، شیلد دار می‌شوند. کابل شیلددار تلفن در دو دسته زمینی و هوایی تولید می‌شود. کابل‌های زمینی عموما در داخل ساختمان به کار می‌روند و کابل‌های هوایی در محیط‌های خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3) کابل شیلد دار شبکه

کابل شبکه وظیفه انتقال داده‌ها و متصل کردن شبکه‌های مختلف به یکدیگر را دارد. اگر از کابل‌های شبکه بدون شیلد استفاده کنید، حتما با اختلالات زیادی رو به رو می‌شوید و نباید از کندی سرعت انتقال داده‌ها تعجب کنید. شیلد دار کردن این کابل‌ها برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ضروری است.

خرید کابل شیلد دار سیمیا

کابل‌های شیلد دار سیمیا از مرغوب‌ترین کابل‌های موجود در بازار هستند که می‌توانید آن‌ها را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید. کابل افشان شیلد دار سیمیا، از پرفروش‌ترین محصولات کابل‌های افشان است که در فروشگاه پردیس کابل گستر هم به فروش می‌رسد.

شماره تماس برای خرید سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.