مقاله

سیم ارت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد + انواع آن (خرید سیم ارت سیمیا)

تا حالا برای شما پیش آمده که دستتان را روی بدنه یخچال بگذارید و لرزش کمی در بدنتان حس کنید؟
در این مواقع جریان برق ضعیفی از بدن شما عبور کرده است که آسیبی وارد نمی‌کند. در واقع یک برق‌گرفتگی بسیار جزئی است. برای این تخلیه بار الکتریکی در مدار دستگاه‌های الکتریکی از یک سیم رسانا استفاده می‌شود. این سیم به زمین متصل می‌شود و از این طریق بار الکتریکی اضافی وارد زمین می‌شود. در این مدار الکتریکی، زمین را مبدا قرار می‌دهند که با بازگشت جریان به مبدا از برق‌گرفتگی جلوگیری شود. به این سیم‌ها که برای تخلیه بار الکتریکی و وارد کردن آن به زمین استفاده میشوند، سیم ارت گفته می‌شود.

سیم ارت به چه دلیلی استفاده می‌شود؟

این سیم نقش مهمی در برق‌کشی ساختمان‌ها و وسایل الکتریکی دارد و از بروز حوادث ناگوار پیشگیری می‌کند. به همین جهت در همه دستگاه‌های الکتریکی کوچک و بزرگ وجود دارد. همه این وسایل جریان الکتریکی دارند که در آن‌ها امکان نشتی برق هست. بخشی از رسانای آن‌ها همیشه لخت است که اگر با آن تماس برقرار شود بلافاصله دچار برق‌گرفتگی می‌شویم. راه حلی برای این مشکل هست و آن هم استفاده از سیم ارت می‌باشد. اکر سیم ارت در وسایل وجود نداشته باشد، دستگاه‌ها سریع خراب می‌شوند، چرا که بار الکتریکی زیادی از آن‌ها عبور می‌کند. پس برای حفظ جان افرادو افزایش ایمنی دستگاه ومحافظت در برابر برق‌گرفتگی و جلوگیری از آسیب دیدن عایق‌های مدار در اثر افزایش ولتاژ بهتر است از سیم ارت استفاده شود.

عکس سیم ارت

اتصال به زمین در سیم ارت چگونه است؟

شاید تصور کنید زمانی که می‌گوییم دستگاه باید به زمین متصل شود، یعنی یک سیم مستقیم از دستگاه بیرون بیاید و به زمین وصل شود. برای روشن کردن یک وسیله الکترونیکی به برق مثبت و منفی نیاز داریم. برق مثبت که به ورودی مدار وصل می‌شود و ولتاژ دارد. برق منفی به خروجی مدار متصل می‌شود و اصلا برق نیست. اگر سیم برق منفی را وصل نکنیم هرگز جریان برقی نخواهیم داشت. سیم برق منفی وسایل همان سیم ارت هست که به زمین وصل می‌باشد.

انواع سیم ارت

سه نوع سیم ارت داریم که فقط از نظر نصب متفاوت هستند:
TN System : مرکز اتصال سیم نول در این نوع، زمین است. بدنه و قسمت رسانای وسیله، به این مرکز وصل می‌شود. اگر بخواهیم بر اساس نحوه اتصال دسته بندی کنیم شامل سه زیر مجموعه TN-C و TN-S وTN-C-S می‌باشد.
TT System : در این نوع، نقظه خنثی به زمین متصل می‌شود و این موضوع از طریق یک مقاومت و بدنه رسانای دستگاه توسط یک الکترود انجام می‌شود.
IT System : در این نوع هیچ اتصال مستقیمی بین قسمت‌های رسانا با زمین وجود ندارد. در صورت اتصال با مقاومت بسیار بالایی وصل می‌شوند. در این مدل سیم نول هم با زمین ارتباطی دارد ولی تمام بدنه دستگاه به زمین متصل است.

جنس سیم ارت

سیم‌های ارت در دو جنس مسی یا آلومینیومی موجود هستند. سیم ارت مسی به دلیل هدایت بالای جریان، استحکام نسبتاٌ بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نسبت به نوع آلومینیومی آن کاربرد بیشتری دارد. جز این گزینه‌ها از نظر قیمتی هم بسیار مقرون به صرفه تر هستند.
سیم مسی در دو نوع لخت و Green 6 THHN وجود دارند. یکی از پرکاربرد ترین سیم‌های مسی، نوع لخت یا بدون روکش آن است. در واقع با هیچ روکشی از آن محافظت نشده است. کیفیت بالایی از لحاظ رسانایی دارند و اغلب ئر اماکن مسکونی به کار می‌روند. برای محیط‌های باز اصلا مناسب نیستند.
نوع دوم این سیم‌ها یا همان Green 6 THHN روکش دارند که آن را برای استفاده در فضای باز مناسب می‌کند. روکش این مدل به رنگ کاملاٌ سبز یا ترکیب سبز و زرد است. این مدل هم رسانایی بسیار بالایی دارد.

رنگ سیم ارت

سیم ارت هیچ عایقی ندارد و به راحتی قابل تشخیص است. اگر در جعبه پریز سیمی به رنگ سبز دیدید، این سیم احتمالا همان سیم ارت است. در ماشین لباسشویی یک کابل رابط هست که از سه سیم تشکیل شده است. دو سیم که برای منتقل کردن فاز و نول هستند اما سیم سوم، سیم ارت است. این سیم ارت، رنگ‌های سبز و زرد دارد.

عکس سیم ارت

نحوه اتصال سیم ارت به پریز

هر پریز از سه سیم فاز، نول و ارت تشکیل شده است. برای اتصال سیم ارت به پریز باید به این شیوه عمل کرد:

سیم فاز را به اندازه یک سانتی‌متر لخت می‌کنیم و به سمت راست پریز متصل می‌کنیم. سپس سیم نول را لخت کرده و به سمت چپ پریز وصل می‌کنیم. حالا نوبت سیم ارت است. آن را نیز مانند دو سیم دیگر لخت کرده و به جایی مابین آن دو متصل می‌نماییم.

خرید سیم ارت سیمیا

سیم ارت سیمیا از مرغوب‌ترین سیم‌های ارت موجود در بازار است که می‌توانید آن را با بهترین قیمت، از پردیس کابل گستر، نمایندگی رسمی سیم و کابل سیمیا، تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.