مقاله

کابل ابزار دقیق |مشخصات| کاربرد و انواع آن

کابل ابزار دقیق

قبل از معرفی کابل ابزار دقیق ، باید بگوییم دستگاه‌هایی در صنعت وجود دارند که مسئولیت تبدیل اطلاعات و داده‌های دریافتی را به وضعیتی که برای انسان قابل فهم باشند را دارند، که به آن‌ها ابزار دقیق گفته می‌شود. کابل‌ها در این فرآیند مسئولیت انتقال این داده‌ها را برعهده دارد و می‌توان گفت این مسئولیت بسیار تاثیرگذار و حساس است.

سیم و کابل سیمیا برای شرایط مختلف استفاده از این کابل، طراحی‌های مختلفی تولید کرده‌است. و تمامی این تولیدات براساس استاندارها اجرا شده‌اند تا بهترین کارایی را در زمان استفاده داشته‌‌باشند.

 

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق از انواع کابل خشک محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین کابل‌ها در صنعت محسوب می‌شود. این کابل‌ها برای انتقال و دریافت اطلاعات استفاده می‌شوند و شباهت زیادی با کابل‌های قدرت دارند که در مقاله کابل کنترل (کابل فرمان) چیست و چه انواعی دارد؟  به تفضیل راجع به آن صحبت کردیم. اما این کابل‌های برای فرکانس‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد برعکس کابل‌های کنترل که برای فرکانس‌های پایین کاربرد دارد.

این کابل‌ها برای افزایش کنترل و عملکرد سیستم کارایی دارند و در برابر نویز کابل‌های هم‌جوار استقامت بالایی دارند؛ همین ویژگی امکان کنترل را برای سیستم الکتریکی فراهم می‌کند. همچنین تداخل الکتومغناطیسی را بین منابع خارجی یا رشته‌های کناری کاهش می‌دهد.

مشخصات کابل ابزار دقیق

مشخصات فنی کابل های ابزار دقیق

این کابل‌ها براساس استانداردهای BS EN 50288 یا IEC 60092 طراحی و تولید می‌شوند. در این استاندارها محدوده دمایی این کابل را برای PE و PVC بین -30 تا +70 درجه سانتی‌گراد و برای XLPE بین -40 تا +90 درجه در حالت نصب شده درنظر گرفته شده‌است؛ برای موارد در حال حرکت نیر محدوده دمایی -5 تا +50 مجاز می‌باشد.

این کابل‌ها در انواع بدون شیلد نهایی و شیلددار، چند رشته‌ای یا زوجی با عایق PE، PVC و XLPE به صورت زره‌دار یا بدون زره تولید می‌شود.

دامنه ولتاژ نامی آن طبق استاندارد بین 90 تا 500 ولت می‎باشد و با مقاوت عایقی 500 VD.c است.

هر کابل متناسب با نحوه استفاده آن، از جنس و کلاس هادی متنوعی تولید می‌شود؛ مس آنیل شده کلاس 1 (مفتولی)، کلاس 2 (نیمه افشان)یا کلاس 5 (افشان) اختصاص می‌یابد.

رشته‌ها به صورت زوج، سه‌تایی یا چهارتایی هستن که در صورت شیلددار بود یک لایه پلی استر به همراه سیم تخلیه قلع اندود و فویل آلومینیوم روی مجموعه قرار می‌گیرد.

کاربردهای مختلف این کابل ها در صنایع

کابل‌های ابزار دقیق جهت انتقال اطلاعات در اتاق‌های کنترل صنعتی و پست‌های برق استفاده می‌شود. این کابل‌های در برابر تداخل‌های الکتریکی و همشنوایی‌ها مقاوم هستند. این کابل‌ها برای ارتباط مسـتقیم بـا منابع برقی که امپدانس پایینی دارند مناسب نیستند.

ابزار دقیق در تمام کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، پست‌های برق و پتروشیمی، تصفیه آب، معدن و به طور کلی در هر جایی که اتوماسیون فرآیند اجرا می شود، برای انتقال سیگنال ها در بخش کنترلی و اندازه گیری فرآیندها، استفاده می‌شود.

انواع مختلف این کابل ‌ها

  • کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن بدون زره
  • کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن زره دار
  • کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن سرب دار
  • کابل‌های با عایق پلی وینیل کلراید (PVC) زره‌دار و بدون زره

قیمت کابل ابزار دقیق

برای خرید این کابل‌ها بررسی وزن و سنگینی کابل‌ها ابزار مناسبی برای معیار خوبی این کابل نیست. این کابل‌ها به دلیل قابلیت‌هایی که دارند معمولا قیمت بالایی دارند اما بعضی از فروشندگان که از سابقه کافی برخوردار نیستند، نمونه‌های تقلبی آن را به عنوان کابل اصل و باکیفیت به‌فروش می‌رسانند.

ار این جهت نمایندگی‌های مطمئن با سابقه کاری بالا، همچون پردیس کابل گستر را برای خرید کابل ابزار دقیق به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای خرید سیم و کابل سیمیا از پردیس کابل گستر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

سیم و کابل سیمیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.